Students Mathematical Connection Ability in Solving Circle Problems Based on Gender and Learning Motivation Perspectives

Teddy Alfra Siagian, Ringki Agustinsa, Chepy Hyva Zianti

Abstract


Abstract This study aims to determine the relationship between gender and student learning motivation on students' mathematical connection abilities in solving problems on circle material. Mixed method research design applied in this study. The subjects of this study were 34 class VIII students of SMPN 1 Bengkulu City. The sampling technique was carried out by purposive random sampling. Data collection techniques used mathematical connection ability test questions, learning motivation questionnaires, and interviews. The chi-square test does hypothesis testing. The results showed (1) there was no significant relationship between gender and students' mathematical connection abilities, (2) a significant relationship between learning motivation and students' mathematical connection abilities with a correlation index in the medium category. The results of this study also show that male students with high learning motivation have high mathematical connection abilities on all indicators. In contrast, female students with high learning motivation have higher mathematical connection abilities when connecting mathematical concepts.   

 

Keywords mathematical connection ability, learning motivation, mixed method research.

 

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara jenis kelamin dan motivasi belajar siswa terhadap  kemampuan koneksi matematis siswa dalam menyelesaikan soal pada materi lingkaran. Jenis penelitian ini adalah penelitian campuran. Subjek penelitian ini yaitu 34 orang siswa kelas VIII SMPN 1 Kota Bengkulu. Teknik pengambilan sampel dilakukan secara purposive random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan soal tes kemampuan koneksi matematis, angket motivasi belajar, dan wawancara. Pengujian hipotesis dilakukan dengan uji chi-square. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) tidak terdapat hubungan yang signifikan antara jenis kelamin terhadap kemampuan koneksi matematis, (2)  terdapat hubungan yang signifikan antara motivasi belajar terhadap kemampuan koneksi matematis siswa dengan indeks korelasi pada kategori sedang. Hasil Penelitian ini juga menunjukkan siswa laki-laki dengan motivasi belajar tinggi memiliki kemampuan koneksi matematis yang tergolong tinggi pada semua indikator sedangkan pada siswa perempuan dengan motivasi belajar tinggi memiliki kemampuan koneksi matematis lebih tinggi pada indikator menghubungkan antarkonsep matematika

 

Kata kunci: kemampuan koneksi matematis, motivasi belajar, penelitian metode campuran.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i4.pp1683-1699


Full Text:

PDF

References


Karim, & Sumartono. (2015). Kemampuan Mahasiswa Membuat Koneksi Matematis dalam Menyelesaikan Masalah Matematika ditinjau dari Perbedaan Gender. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 73–79. https://doi.org/https://doi.org/10.33654/math.v1i2.3

Manalu, A. C. S., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas IX dalam Menyelesaikan Soal Materi Lingkaran. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 104–112. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.179

Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2016). TIMSS 2015 International Results in Mathematics. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. Diakses 3 Februari 2022, dari http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/international-results/

Munahefi, D. N., Mulyono, Dwijanto, Fariz, R., Khoirunnisa, K., & Noverinto, B. (2021). Model Open Ended Project Based Learning Berbantuan Geogebra Pada Materi Vektor di Sekolah Menengah Atas. Lakeisha. Diakses dari http://bit.ly/1le9O5q

Musriliani, C., & Anshari, B. I. (2015). Pengaruh Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Ditinjau dari Gender. Jurnal Didaktik Matematika, 2(2), 49–58. https://doi.org/10.24815/dm.v2i2.2814

MZ, Z. A. (2013). Perspektif Gender Dalam Pembelajaran Matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Jender, 12(1), 15. https://doi.org/10.24014/marwah.v12i1.511

Nabillah, T., & Prasetyo, A. A. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Sesiomadika, 4(1), 60–64. Diakses dari http://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston: VA.

Nugraha, A. A. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 59–64. https://doi.org/10.24014/sjme.v3i2.3897

OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: PISA OECD. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en

Pratama, R. S. (2020). Koneksi Matematis Siswa ditinjau dari Motivasi Belajar pada Pembelajaran Advance Organizer Berbantuan Schoology (Universitas Negeri Semarang). Universitas Negeri Semarang. Diakses dari http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/41388

Rahmawati, S., Rachmani, N., & Nino, D. (2022). Studi Literatur : Kemampuan Koneksi Matematis Siswa pada Hybrid Learning Ditinjau dari Gender dengan Model Pembelajaran Preprospec Berbantuan TIK. 5, 423–430. Diakses dari https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Romli, M. (2016). Profil Koneksi Matematis Siswa Perempuan SMA dengan Kemampuan Matematika Tinggi dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 145–157. https://doi.org/https://doi.org/10.26877/jipmat.v1i2.1241

Samsu. (2021). Metode Penelitian : Teori & Aplikasi Penelitian Kualitatif , Kuantitatif , Mixed Methods , serta Research and Development (Rusmini, Ed.). Jambi: Pusaka Jambi.

Syafi’i, M. (2021). Hubungan Motivasi Belajar Matematika Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Kalkulus dan Aljabar di Kelas XI IPA SMA. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(01), 65–74. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.275

Ulya, I. F., & Irawati, R. (2016). Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 121–130. https://doi.org/10.23819/pi.v1i1.2940

Utami, V., & Effendi, K. N. S. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP pada Materi Kubus. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019. Diakses dari https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2279

Warih, P. D., Parta, I. N., & Rahardjo, S. (2016). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa kelas viiipada materi teorema pythagoras. Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya (KNPMP I), 377–384. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Waritsman, A. (2020). Hubungan Motivasi Belajar dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Tolis Ilmiah : Jurnal Penelitian, 2(1), 28–32. Diakses dari https://ojs.umada.ac.id/index.php/Tolis_Ilmiah/article/view/91

Yuniawatika. (2018). Kemampuan Koneksi Matematik Mahasiswa Pgsd Ditinjau Dari Perbedaan Gender. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 10(2), 72–77. https://doi.org/10.17509/eh.v10i2.10872

Zuyyina, H., Wijaya, T. T., & Senjawati, E. (2018). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP pada Materi Lingkaran. Jurnal LP3M, 4(2), 79–90. Diakses dari https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/sosio/article/view/2546/1739


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.