Analysis of Students Mathematical Problem Solving Ability Based on Self-confidence
Abstract
Abstract The purpose of this study was to analyze the ability to solve mathematical problems of students in terms of self-confidence. This type of research is quantitative with a descriptive approach. The data in this study were obtained from tests and questionnaires. The results of the questionnaire were used to classify student’s self-confidence. The test results of the problem solving were then analyzed based on the student’s self-confidence. As a complement to the data on problem solving skills of students, interviews were conducted at each level of self-confidence. The results showed that students with high level of self-confidence have excellent problem solving skills with an average value of problem solving skills of 91. Student’s with moderate level of self-confidence have good problem solving skills with an average value of problem solving skills of 74, and student’s with low level of self-confidence have fairly good problem solving skills with an average value of problem solving skills of 51.
Keywords problem solving skill, mathematics, self-confidence.
Abstrak Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis kemampuan pemecahan masalah matematika peserta didik ditinjau dari self-confidence. Jenis penelitian ini adalah deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Data dalam penelitian ini diperoleh dari tes dan angket. Hasil angket digunakan untuk mengelompokkan self-confidence peserta didik. Hasil tes kemampuan pemecahan masalah matematika kemudian dianalisis berdasarkan self-confidence peserta didik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peserta didik yang memiliki tingkat self-confidence tinggi memiliki kemampuan pemecahan masalah yang sangat baik dengan nilai rata-rata kemampuan pemecahan masalah sebesar 91. Peserta didik yang memiliki self-confidence sedang memiliki kemampuan pemecahan masalah yang baik dengan nilai rata-rata kemampuan pemecahan masalah sebesar 74, dan peserta didik yang memiliki self-confidence rendah memiliki kemampuan pemecahan masalah yang cukup baik dengan nilai rata-rata kemampuan pemecahan masalah sebesar 51.
Kata kunci kemampuan pemecahan masalah, matematika, self-confidence.
Full Text:
PDFReferences
Amelia, Bonita Harza & Agus Supriadi. 2018. “Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Berbentuk Cerita Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linier Dua Variabel”. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika. 1 (2) : 53-62.
Angateeah, K. Singh. 2017. “An Investigation of Students Difficulties in Solving Non-Routine Word Problem at Lower Secondary”. International Journal of Learning and Teaching. 1 (3): 46-50.
Apollo, 2005. “Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar Siswa”. Jurnal Ilmu Pendidikan. 3: 46-63.
Arikunto, Suharsimi & Cepi S.A. Jabar. 2010. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: PT.Bumi Aksara.
Febriana , Evilia. 2018 . Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah ditinjau dari Kepercayaan Diri Siswa Kelas XI pada Materi Program Linear. Skripsi. Kediri: Universitas Nusantara PGRI.
Gumelar, Wahyu & M. Afrilianto. 2021. “Analisis Kesulitan Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Linier Dua Variabel”. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif. 6 (4): 1481-1488.
Hendriana, H., E. Rohaeti & U. Sumarmo. 2018. Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: PT Refika Aditama.
Hidayah, Nur. 2019. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis ditinjau dari Self Confidence Siswa Kelas X MA Al Asror Kota Semarang. Skripsi. Semarang: UIN Walisongo.
Hidayanti, Rezki, Nurdin, & Fajar. 2019. “Analisis Kesulitan Siswa dalam Memecahkan Masalah Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV) Ditinjau dari Kesadaran Metakognisi”. Issues in Mathematics Education. 2 (3): 128-139.
Juliana, Darma Ekawati, & F. Basir. 2017. “Deskripsi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linier Dua Variabel”. PEDAGOGY: Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (2): 121-133.
Lauster, Peter. 2012. Tes Kepribadian. Penerjemah: D.H. Gulo. Jakarta: Bumi Aksara.
Lenchner, George. 1983. Creative Problem Solving in School Mathematics. New York: Houghton Mifflin.
Maya, Rippi, U. Sumarmo. 2011. “Mathematical Understanding and Proving Abilities: Experiment with Undergraduate Student by Using Modified Moore Learning Approach”. Indonesian Mathematical Society Journal on Mathematics Education. 2 (2): 231-250.
Nurhayati, E., P. Nurfauziah, & N. Fitriani. 2021. “Analisis Kesulitan Siswa Kelas VIII Dalam Memahami Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV) Dalam Pembelajaran Daring”. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif. 6 (4): 1609-1620.
Permendikbud Nomor 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Polya, George. 1973. How To Solve It: A New Aspect of Mathematical Method. New Jersey: Pricenton University Press.
Purwasih, R. & R. Sariningsih. 2017. “Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru”. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika). 1(1): 163-177.
Purwasih, R. 2015. “Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis dan Self Confidence Siswa MTs di Kota Cimahi melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal Ilmiah STKIP Siliwangi Bandung. 1(9): 16-25.
Rosmawati, Sri Elniati & Dewi Murni. 2012. “Kemampuan Pemacahan Masalah dan Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Problem Solving. Jurnal Pendidikan Matematika. 1(1): 80-84.
Setyaningrum, A., L. Ariyanto & Sutrisno. 2017. Pengaruh Self Confidence Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas VII. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (SENATIK), Semarang: 12 Agustus 2017. Hal 371-375.
Sidik, A., Ramlah, & Utami. 2017. Hubungan Antara Self Confidence dengan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (SESIOMADIKA). Karawang: 9 September 2017. Hal 222-226.
Suharjo, B. 2013. Membantu Anak BelajarMatematika. Gresik: Scientia Publishing.
Sumarmo, U., E. Mulyani, & W. Hidayat. 2018. “Mathematical Communication Ability and Self Confidence Experiment with Eleventh Grade Students Using Scientific Approach”. Journal of Innovative Mathematics Learning. 1(1): 19-30.
Tarigan, Devy Eganinta. 2012. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah-langkah Polya Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Bagi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 9 Surakarta Ditinjau dari Kemampuan Penalaran Siswa. Tesis. Universitas Sebelas Maret.
Tresnawati, T., W. Hidayat, E.E. Rohaeti. 2017. “Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa SMA”. Symmetry: Pasundan Jounal of Research in Mathematics Learning and Education. 2(2): 39-45.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.