Using Jigsaw Learning Model to Improve Collaboration and Communication Skills of High School Students on Environmental Change
Abstract
Abstract: 21st century learning must be designed according to the 4C skills, namely critical thinking, communication, collaboration, and creativity. One that is needed in learning is communication. In addition to communication skills, collaboration skills are needed. One strategy that can be designed by teachers to be able to improve collaboration and communication skills is by implementing a jigsaw type of cooperative learning model. This study aims to improve students collaboration and communication skills by applying the jigsaw learning model to environmental change material. The research method is descriptive quantitative. The true experimental design of the posttest-only control design was applied to this study. Analysis with t-test. The results of the average score obtained by the ability of collaboration in the experimental class 81 and the results of the average value of 89 communication skills are included in the very effective category. Based on the results of the study it can be concluded that the jigsaw type cooperative learning model can improve students collaboration and communication skills on environmental change.
Keywords jigsaw learning model, collaboration skills, communication skills.
Abstrak Pembelajaran abad 21 harus didesain sesuai dengan keterampilan 4C yaitu berpikir kritis, komunikasi, kolaborasi, dan kreatif. Salah satu yang dibutuhkan dalam pembelajaran yaitu komunikasi. Selain keterampilan komunikasi perlu adanya keterampilan kolaborasi. Salah satu strategi yang dapat dirancang guru untuk dapat meningkatkan kemampuan kolaborasi dan komunikasi yaitu dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Penelitian ini bertujuan meningkatkan kemampuan kolaborasi dan komunikasi siswa dengan menerapkan model pembelajaran jigsaw pada materi perubahan lingkungan. Metode penelitian adalah deskriptif kuantitatif. Desain true eksperimen jenis posttest-only control design diterapkan pada penelitian ini. Analisis dengan uji t-test. Hasil nilai rata-rata yang diperoleh kemampuan kolaborasi pada kelas eksperimen 81 dan hasil nilai rata-rata kemampuan komunikasi 89 termasuk kategori sangat efektif. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dapat meningkatkan kemampuan kolaborasi dan komunikasi siswa pada materi perubahan lingkungan.
Kata kunci model pembelajaran jigsaw, kemampuan kolaborasi, kemampuan komunikasi.
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, R. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Materi Kimia Madrasah Aliyah. Lantanida Journal, 05 No 1.
Agustin, M. (2021). Peningkatan Aktivitas Belajar Biologi Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw di Kelas XII MIPA 2 SMA 1 Pulau Punjung Tahun Pelajaran 2019/2021. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9 No 2.
Kahar, S. M., Anwar, Z., & Murpi, D. K. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Peningkatan Hasil Belajar. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9 No 1.
Kusuma, A. W. (2018). Meningkatkan Kerjasama Siswa dengan Metode Jigsaw dalam Bimbingan Klasikal. Konselor, 7 No 1.
Qisthi, N. (2021) Efektivitas Pembelajaran Daring Berbasis Google Docs Terhadap Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik Pada Materi Perubahan Lingkungan. Jurusan Biologi. Universitas Siliwangi, Tasikmalaya.
Rahmi, & Gusti, E. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Kemampuan Awal Siswa Terhadap Kompetensi Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPA SMAN 1 Bonjol. Gental Mulia, 10 No 1.
Riduwan. (2018). Metode & Teknik Menyususn Proposal Penelitian. Jakarta: Alfabeta.
Rosnaeni. (2021). Karakteristik dan Asesmen Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 5 No 5 .
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, & Dhony, R. (2014). Evaluasi Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Mata Pelajaran Biologi Kelas XI IPA di SMAN 1 Jombang. Evaluasi Implementasi Model Pembelajaran, 01 No 1.
Widyastuti, & Ari, D. (2014). Strategi dalam Mengembangkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Calon Konselor. In Proseding FKIP UAD, 05, 26-32.
Wilhalminah. (2017). Pengaruh Keterampilan Komunikasi Terhadap Perkembangan Moral Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Biologi Kelas X IPA SMA Muhammadiyah Limbung. Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin, Makassar.
Zubaidah, S. (2016). Keterampilan Abad ke 21; Keterampilan yang diajarkan Melalui Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan deangan Tema "Isu-isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad 21.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.