Profile of Students Mathematical Critical Thinking Ability in Solving Flat Sides Geometry Problems
Mar'atuz Zakiyah, Maimunah Maimunah, Elfis Suanto
Abstract
Abstract Mathematical critical thinking is an important ability in learning mathematics. In fact, students' mathematical critical thinking ability still low. The purpose of this study to analyze students' mathematical critical thinking ability in the flat sided spaces material. This type of research is a descriptive qualitative, with subject students of class IX MTs Miftahuddin. The instruments are tests of mathematical critical thinking ability and interview guidelines. The test to determine students' mathematical critical thinking skills and interview guidelines to deepen the analysis. The result is each student can meet different indicators. Overall, the average mathematical critical thinking ability of MTs Miftahuddin students in solving flat sided space material is high. Because students understand the material well and use to solving questions in the form of word problems. Indirectly, students have carried to indicators of mathematical critical thinking ability.
Keywordsprofile of critical thinking ability, flat side space.
AbstrakBerpikir kritis matematis merupakan kemampuan penting dalam mempelajari matematika. Faktanya, kemampuan berpikir kritis matematis siswa masih rendah. Tujuan penelitian ini adalah menganalisis kemampuan berpikir kritis matematis siswa pada materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jenis penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deskriptif dengan subjek siswa MTs Miftahuddin kelas IX. Adapun instrumen yang digunkan yaitu tes kemampuan berpikir kritis matematis dan pedoman wawancara. Tujuan dilakukannya tes untuk mengetahui kemampuan berpikir kritis matematis siswa dan pedoman wawancara untuk memperdalam hasil analisis. Hasilnya adalah setiap siswa dapat memenuhi indikator yang berbeda-beda. Secara keseluruhan, rata-rata kemampuan berpikir kritis matematis siswa MTs Miftahuddin dalam menyelesaikan soal materi bangun ruang sisi datar tergolong tinggi. Karena siswa menguasai materi dengan baik dan terbiasa menyelesaikan soal berbentuk soal cerita sehingga secara tidak langsung, sisiwa telah melakukan kegiatan yang mengarah kepada indikator-indikator kemampuan berpikir kritis matematis.
Kata kunciprofilkemampuan berpikir kritis matematis, bangun ruang sisi datar.