Ethnomatematics-Based Learning Media for Junior High School Mathematics using Rejang Lebong as Bengkulu Traditional House

Elsa Putri Gusvarini, Zamzaili Zamzaili, Saleh Haji

Abstract


Abstract The purpose of this research is to develop the mathematics learning media with ethnomathematics base for SMP (Junior High School) students at traditional house of Rejang Lebong and the media must valid, practice and effective. The research which used is research which developed by using ADDIE model with 5 steps, they are (1) Analysis, (2) Design, (3) Development, (4) Implementation, and (5) evaluation. The subjects in this research are 24 students of class VIII of SMP Negeri 36 Rejang Lebong. The data instrument which collected in this research consist of validity sheet, practical sheet and a sheet of concept understanding capability test. Data are analyzed by using descriptive statistics to describe the average from students concept understanding. Validity is analyzed by using Aiken Index. The result shows that mathematics learning media with ethnomathematics base at Rumah Adat Rejang Lebong is Valid with average Aiken Index score on material aspect is 0,81 and media aspect is 0,92 with valid criteria. Learning media has practical criteria from the teacher and students point of view. Interactive learning media product with ethnomathematics has followed the effective criteria according to students’ capability in understanding the concept. It is showed from the percentage of students’ completeness achievement is 82,68 percent with average score is 83,33.

 

Keywords development research, ethnomathematics, rumah adat, concept understanding.

 

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran matematika berbasis etnomatematika pada rumah adat Rejang Lebong untuk siswa SMP yang valid, praktis, dan efektif. Penelitian yang digunakan adalah penelitian pengembangan dengan model ADDIE (Branch, 2009) dengan lima tahapan, yaitu: (1) analysis, (2) design, (3) development, (4) implementation, dan (5) evaluation. Subjek penelitian ini adalah peserta didik kelas VIII SMP Negeri 36 Rejang Lebong sebanyak 24 orang peserta didik. Instrumen pengumpulan data terdiri dari lembar validitas, lembar kepraktisan, dan lembar tes kemampuan pemahaman konsep. Data dianalisis secara statistik deskriptif untuk mendeskripsikan rata-rata pemamahan konsep peserta didik. Validitas dianalisis menggunakan indeks Aiken. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran matematika berbasis etnomatematika pada rumah adat Rejang Lebong valid dengan rata-rata skor indek Aiken pada aspek materi sebesar 0,81 dan aspek media 0,92 dengan kriteria valid. Media pembelajaran memiliki kriteria praktis ditinjau dari penilaian guru dan peserta didik. Produk media pembelajaran interaktif berbasis etnomatika memenuhi kriteria efektif ditinjau dari kemampuan pemahaman konsep siswa. Hal ini ditunjukkan persentase ketercapai ketuntasan belajar peserta didik 82,68 persen dengan nilai rata-rata 83,33.  

 

Kata kunci: penelitian pengembangan, etnomatematika, rumah adat, pemahaman konsep.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i4.pp1382-1394


Full Text:

PDF

References


Detty, S., Haji, S., & Nirwana, N. (2018). Perbandingan self concept siswa yang diajar dengan model pembelajaran pencapaian konsep dan model pembelajaran luar kelas. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(1), 32-40.

Fajriyah, E. (2018, February). Peran etnomatematika terkait konsep matematika dalam mendukung literasi. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1(1), 114-119.

Fauzi, A., & Lu'luilmaknun, U. (2019). Etnomatematika pada permainan dengklaq sebagai media pembelajaran matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 408-419.

Haji, Yumiati & Zamzaili. (2017).Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyesaikan Soal-Soal PISA (Programme for International Student Assessment) di SMP Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 20-30

Haji, S., Abdullah, M. I., Maizora, S., & Yumiati, Y. (2017). Developing students’ability of mathematical connection through using outdoor mathematics learning. Infinity Journal, 6(1), 11-20.

Haji, S., & Abdullah, M. I. (2016). Peningkatan kemampuan komunikasi matematik melalui pembelajaran matematika realistik. Infinity Journal, 5(1), 42-49.

Haji, S. (2012). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP Kota Bengkulu. EXACTA, 10(2), 115-118.

Haji, S., & Abdullah, M. I. (2015). Membangun kemandirian belajar siswa melalui pembelajaran matematika realistik. Infinity Journal, 4(1), 39-46.

Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Nomor 58, Tahun 2014, tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama (SMP)/Madrasah Tsanawiyah (MTs).

Kurumeh, M.S., F.O, Onah., dan A.S,Mohammed. 2012. “Improving Students‟ Retention in Junior Secondary School Statistics using the Ethnomathematics Teaching Approach in Obi and Oju Local Government Areas of Benue State, Nigeria”. Greener Journal of Educational Research, 2 (3), 054-062.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. United States of America : The National Council of Teachers of Mathematics, Inc

Nieveen, N. (1999). Design approaches and tools in education and training. Dordrecht: ICO Cluwer academic publisher

Noto, M. S., Firmasari, S., & Fatchurrohman, M. (2018). Etnomatematika pada sumur purbakala Desa Kaliwadas Cirebon dan kaitannya dengan pembelajaran matematika di sekolah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(2), 201-210.

Rahmawati, Y., & Muchlian, M. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Gadang Minangkabau Sumatera Barat. Jurnal Analisa, 5(2), 123-136.

Susanta, A., & Susanto, E. (2020). Efektivitas project based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah dan berpikir kritis mahasiswa. Jurnal Theorems, 5(1), 61-68.

Susanta, A., Susanto, E., Maizora, S., & Rusdi, R. (2021). Analisis Kemempuan Siswa Smp/Mts Kota Bengkulu Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Timss. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 5(2), 131. https://doi.org/10.31949/th.v5i2.2567

Widoyoko, E., P. (2009). Evaluasi program pembelajaran panduan praktis bagi pendidik dan calon pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Utami, R. N. F., Muhtadi, D., Ratnaningsih, N., Sukirwan, S., & Hamid, H. (2020). Etnomatematika: Eksplorasi Candi Borobudur. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 6(1), 13-26.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.