The Impact of the Covid-19 Pandemic on Implementation of Chemistry Practicum: A Case of SMAN 2 Seunagan
Abstract
Abstract Chemistry lessons that were previously conducted face-to-face must be changed to online methods during the covid-19 pandemic. This study aims to analyze the impact of the covid-19 pandemic on the implementation of chemistry practicum at SMAN 2 Seunagan. Data was collected using a questionnaire distributed to respondents. Data analysis was carried out using qualitative and quantitative descriptive techniques. This type of research is descriptive research with qualitative and quantitative approaches. The implementation of chemistry practicum refers to 3 components, namely: practicum support facilities, practicum activities and evaluation of practicum implementation. The population in this study were students with a sample of 36 people. The results showed that the implementation of chemistry practicum during the covid-19 pandemic was quite good, with a percentage of 38.9 percent. Thus, it can be concluded that the implementation of the chemistry practicum during the covid-19 pandemic has been running according to the goals and desired results.
Keywords Covid-19 pandemic, chemistry practicum, high school student
Abstrak Pelajaran kimia yang sebelumnya dilakukan secara tatap muka harus diubah menjadi metode online di masa pandemi covid-19. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dampak pandemi covid-19 terhadap pelaksanaan praktikum kimia di SMAN 2 Seunagan. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan kuesioner yang dibagikan kepada responden. Analisis data dilakukan dengan menggunakan teknik deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Pelaksanaan praktikum kimia mengacu pada 3 komponen yaitu: fasilitas penunjang praktikum, kegiatan praktikum dan evaluasi pelaksanaan praktikum. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa dengan sampel sebanyak 36 orang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan praktikum kimia pada masa pandemi covid-19 cukup baik, dengan persentase 38,9 persen. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa pelaksanaan praktikum kimia pada masa pandemi covid-19 telah berjalan sesuai tujuan dan hasil yang diinginkan.
Kata kunci: pandemi covid-19, praktikum kimia, siswa SMA.
Full Text:
PDFReferences
Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the covid-19 pandemic: Students perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 1(2), 45–51.
Amanda, L., Yanuar, F., & Devianto, D. (2019). Uji validitas dan reliabilitas tingkat partisipasi politik masyarakat Kota Padang. Jurnal Matematika UNAND, 8(1), 179–188.
Aras, D. U., Asbi, N. M., & Ibrahim, J. (2019). Gambaran pengetahuan tentang kesehatan reproduksi pada remaja penyandang disabilitas; Studi kualitatif pada remaja tunanetra di Yayasan Pembinaan Tunanetra Indonesia Makassar. Jurnal Ilmiah Kesehatan Iqra, 7(1), 16–21.
Astuti, R., Setianingsih, G. M., & Rahayu, S. (2021). Efektivitas praktikum biokimia secara luring dan daring guna meningkatkan pemahaman materi protein pada mahasiswa. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Sains, 2(1), 13–18.
Baloch, S., Baloch, M. A., Zheng, T., & Pei, X. (2020). The coronavirus disease 2019 (covid-19) pandemic. The Tohoku Journal of Experimental Medicine, 250(4), 271–278.
Herlina, K., Wicaksono, B. A., Andra, D., & Nyeneng, I. D. P. (2022). Development of a simple and low-cost light diffraction props for teaching and learning optics during covid-19 outbreak. Jurnal Pendidikan MIPA, 23(2), 437–447.
Kemendikbud. (2016). Permendikbud Nomor 21 Tahun 2016 tentang standar isi pendidikan dasar dan menengah. Jakarta: Kemendikbud.
Kemendikbud. (2021). Permendikbud Nomor 384 Tahun 2021 tentang panduan penyelenggaraan pembelajaran di masa pandemi coronavirus disease (covid-19). Jakarta: Kemendikbud.
Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan dalam masa pandemi covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48.
Koki, A. T. A. (2019). Effect of chemistry practicals on student’s Performance in chemistry in Senior Secondary Schools in Damaturu Local Government, Yobe State. African Scholars Journal of Contemporary Education Research (JCER-8), 15(8), 45–73.
Mustafidah, E. H., & Azizah, U. (2022). Development of blended learning-oriented worksheets to train students metacognitive skills on the rate of reaction material. Jurnal Pendidikan MIPA, 23(1), 185–197.
Ong, A. K. S., Prasetyo, Y. T., Chuenyindee, T., Young, M. N., Doma, B. T., Caballes, D. G., Centeno, R. S., Morfe, A. S., & Bautista, C. S. (2022). Preference analysis on the online learning attributes among senior high school students during the covid-19 pandemic: A conjoint analysis approach. Journal Elsevier, 2(1), 1–9.
Onyema, E. M., Eucheria, N. C., Obafemi, F. A., Sen, S., Atonye, F. G., Sharma, A., & Alsayed, A. O. (2020). Impact of coronavirus pandemic on education. Journal of Education and Practice, 11(13), 108–121.
Romadhon, H. (2020). Kajian keterlaksanaan kuliah workshop instalasi tenaga listrik di tinjau dari kepuasan mahasiswa Prodi S1 Pendidikan Teknik Elektro Jurusan Teknik Universitas Negeri Malang. Jurnal Edukasi Elektro, 4(1), 25–29.
Sholikah, T., Mardhotillah, A. F., Indriyani, L. A., Wulandari, V. A., Kuraesin, P. P. S., Al-Khotim, N. L. S. A., Irjiananto, M. Y., Fatmah, Ma’arif, M., Fadhillah, N., & Rachmawati, Y. (2020). Studi eksplorasi kegiatan praktikum sains saat pandemi covid-19. Indonesian Journal of Science Learning, 1(2), 67–75.
Suyatna, A., Viyanti, & Sari, S. (2020). Dynamic fluid e-module with stem approach to stimulate hots of high school students in distance learning. Jurnal Pendidikan MIPA, 21(2), 132–145.
Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran berbasis praktikum sebagai sarana siswa untuk berlatih menerapkan keterampilan proses sains dalam materi Biologi. Jurnal Bio Educatio, 2(2), 49–57.
Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi pembelajaran daring untuk meningkatkan mutu pendidikan sebagai dampak diterapkannya social distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34.
Turhan, B., & Yakut, Y. (2020). The opinions of physiotherapy students on online anatomy education during covid-19 pandemi. An International Journal of Experimental and Clinical Anatomy, 14(2), 134–138.
Wicaksono, A. T. (2022). Pembelajaran praktikum kimia di masa pandemi covid-19 Program Studi Tadris Kimia UIN Antasari Banjarmasin pada semester genap tahun akademik 2020/2021. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 872–879.
Widagdo, B. W., Handayani, M., & Suharto, A. (2020). Dampak pandemi covid-19 terhadap perilaku peserta didik pada proses pembelajaran daring menggunakan metode pengukuran skala likert. Jurnal Teknologi Informasi, 15(2), 63–70.
Widiantika, I., & Munandar, D. R. (2021). Analisis minat belajar daring matematika siswa komunitas studygram kelas VII Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(2), 425–434.
Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. Quanta Journal, 2(2), 83–91.
Zhafira, N. H., Ertika, Y., & Chairiyaton. (2020). Persepsi mahasiswa terhadap perkuliahan daring sebagai sarana pembelajaran selama masa karantina covid-19. Jurnal Bisnis dan Kajian Strategi Manajemen, 4(1), 37–45.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.