Development of a Multiplication Learning Media for Primary School Mathematics using Multiple Math Card

Linda Astriani, Nurul Annisa Khairani

Abstract


Abstract This study aims to develop MATHCA (Multiple Math Card) learning media in multiplication material of elementary school grade III. The background of this research is that there are no learning media in the form of cards that have been developed specifically by combining a learning system with a game in the form of cards. The method used in the Research and Development (R and D) uses the method Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation (ADDIE) model. The subjects in the study were third-grade students of SD Negeri 1 Cisantana, Cigugur district, Kuningan Regency. The result showed that media MATHCA was very valid base on the calculation result of media experts, with an average score of 98 percent, material experts with an average score of 92 percent, and linguists with an average score of 92 percent. The result of the practicality test of teachers obtained an average score of 90 percent, and the results of trials conducted in small groups obtained 96,6 percent, and in large group, trials obtained a score of 91,1 percent, this indicates a high level of practicality category in both groups. Thus, it can be concluded that MATHCA learning media that was developed using the ADDIE model is valid and practical to be applied to mathematics learning.

 

Keywords: development model, learning media, ADDIE, multiple math card.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan MATHCA (Multiple Math Card) sebuah media pembelajaran materi perkalian untuk kelas III Sekolah Dasar. Latar belakang penelitian ini adalah belum ada media pembelajaran berbasis kartu yang dikembangkan secara khusus dengan menggabungkan sistem pembelajaran dengan permainan berbasis kartu. Metode yang digunakan yaitu Research and Development (R and D) dengan menggunakan model Analisis, Desain, Developmen, Implementasi dan Evaluasi (ADDIE). Subjek pada penelitian adalah siswa kelas III SD Negeri 1 Cisantana, Kecamatan Cigugur, Kabupaten Kuningan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media MATHCA sangat valid berdasarkan perhitungan ahli media dengan skor rata-rata 98 persen, ahli materi dengan skor rata-rata 92 persen dan ahli bahasa dengan skor rata-rata 92 persen. Hasil uji kepraktisan guru mencapai 90 persen, dan hasil uji coba yang dilakukan pada kelompok kecil memperoleh 96,6 persen serta pada uji coba kelompok besar memperoleh skor 96,1 persen. Hal ini menunjukkan ketegori tingkat kepraktisan tinggi pada kedua kelompok. Maka dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran MATCHA yang dikembangkan menggunakan model ADDIE valid dan praktis untuk pembelajaran matematika.

 

Kata kunci: model pengembangan, media pembelajaran, ADDIE, multiple math card.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i2.pp712-722


Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya

Winarni E. W. (2018). Teori Dan Praktek Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, Dan R&D. Jakarta: Bumi Aksara

Sugiyono ,(2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta

Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta

Astriani, L. Iswan. (2020). Pengaruh Pembelajaran Terpadu Model Tersarang (Nested) Terhadap Keliling dan Luas Bangun Datar. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 63-68. https://doi.org/10.37150/perseda.v3i2.799

Kurnia, I., Noviantiningtyas, T., & Nur Rohmania, Q. (2021). Game Hago Sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 119–129. https://doi.org/10.29407/jpdn.v7i1.15955

Gita LestariD. and Hani Irawati (2020) “Literature Review: Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Dan Motivasi Siswa Pada Materi Biologi Melalui Model Pembelajaran Guided Inquiri”, BIOMA: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 2(2), pp. 51-59. Available at: https://ojs.unsulbar.ac.id/index.php/bioma/article/view/861

Handayani, J. A., Al-Bahij, A., Bahar, H., & ... (2020). Analisis Kesiapan Pembelajaran Daring Peserta Didik Kelas I Sekolah Dasar Negeri Ciputat 04 di Masa Pandemi Covid-19. … Nasional Penelitian LPPM …, 1–5. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit/article/view/7868/4681

Kementerian Koordinator Bidang Pembangunan Manusia dan Kebudayaan. (2021). Pendidikan berperan penitng dalam menyongsong Smart Society 5.0. https://www.kemenkopmk.go.id/pendidikan-berperan-penting-dalam-menyongsong-smart-society-50

Biswas, S. (2008). Dopamine D3 receptor: A neuroprotective treatment target in Parkinson's disease. Retrieved from ProQuest Digital Dissertations. (AAT 3295214)

Adams, R. J. (1973). Building a foundation for evaluation of instruction in higher education and continuing education (Doctoral dissertation). Retrieved from http://www.ohiolink.edu/etd/

PISA Indonesia. (2016, Desember 6). Hasil PISA 2015 membaik. https://pisaindonesia.wordpress.com/


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-sa4.footer##

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.