Index Card Match Learning Model Integrated with Flipped Classroom to Improve Conceptual Understanding

Awidhia Wandi Puri Swasti, Mohammad Budiyanto, Aris Rudi Purnomo

Abstract


Abstract This research aimed at improving students conceptual understanding of the excretory system through index card match learning model (ICMLM) integrated with the flipped classroom. This study conducted a pre-experimental with One Group Pre-test-Post-test Design involving 16 students of Junior High School Muhammadiyah 7 Gresik grade VIII within a-twice meeting during limited face-to-face learning. The instruments consisted of pre-test and post-test, learning observation sheets, and questionnaires for student responses. Data collection used test and questionnaire method. Cognitive data analysis of concept understanding using t-test and N-Gain. The t-test result obtained a score of 0.000. Besides, the N-Gain test revealed an average score of 0.75, characterized in the high category. This test showed that students' understanding of concepts in detail is increased, namely, 7 students in the medium category and 9 students in the high category. Student responses after treatment were considered very good, with a percentage of 86.45 percent.

Keywords concept understanding, flipped classroom, index card match learning model.

Abstrak Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan pemahaman konsep siswa terhadap materi sistem ekskresi dengan penerapan model pembelajaran index card match yang terintegrasi pada flipped classroom. Desain penelitian adalah pre-experimental dengan rancangan One Group Pre test Post test Design. Penelitian ini diujicobakan dua kali dengan 16 siswa kelas VIII A SMP Muhammadiyah 7 Cerme Gresik saat PTM terbatas. Perangkat yang diaplikasikan antara lain lembar pre-test dan post-test, lembar observasi keterlaksanaan pembelajaran, dan kuesioner respon siswa. Metode tes dan angket digunakan sebagai teknik pengumpulan data pada penelitian ini. Analisis data kognitif pemahaman konsep menggunakan uji-t dan N-Gain. Hasil uji-t didapatkan skor 0,000, sedangkan uji N-Gain diperoleh rata-rata sebesar 0,75 yang termasuk dalam kategori tinggi. Tes ini menunjukkan bahwa pemahaman konsep siswa secara detail meningkat dari 7 siswa dengan kategori sedang dan 9 siswa dengan kategori tinggi. Respon siswa setelah perlakuan dinilai sangat baik dengan persentase 86,45 persen.

Kata kunci pemahaman konsep, flipped classroom, model pembelajaran index card match.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i2.pp505-518


Full Text:

PDF

References


Afandi, M., Chamalah, E., Wardani, O.P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah . Semarang: UNISSULA Press.

Akbar, R. A. (2014). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Index Card Match (ICM) dengan Media Gambar terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Biologi (Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Muncar Tahun Ajaran 2013/2014). Jember: Universitas Jember.

Amir, A., Azmin, N., Rubianti, I., Olahairullah,O. (2021). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa melalui Model Pembelajaran Index Card Match pada Pelajaran IPA Terpadu. Jurnal PIPA : Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam Vol.02 No.01, 1-6.

Anderson, L.W., and Krathwohl, D.R. (2001). A Taxonomy for Learnning, Teaching, and Assessing : A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Addison Wesley Longman Inc.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Budi, Triton Prawira. (2006). SPSS 13.0 Terapan: Riset Statistik Parametrik. Yogyakarta : CV. ANDI OFFSET.

Darminto, B. P. (2011). Efektivitas Pembelajaran Model Allan G. Bluman dalam Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa. Cakrawala Pendidikan , 326-340.

Damayanti, S.A., Santyasa, I.W., Sudiatmika, A.A.I.A. (2020). Pengaruh Model Problem Based-Learning dengan Flipped Classroom terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Kependidikan Vol.4 No.1, 83-98.

El Refae, G. A., Kaba A., Eletter S. (2020). Distance Learning during COVID-19 Pandemic: Satisfaction, Opportunities and Challenges as Perceived by Faculty Members and Students. Interactive Technology and Smart Education, 18(3), 298-318.

Fitriyani, E., Purnamasari, H., Kurniansyah, D. (2022). Evaluasi Kebijakan Pembelajaran Tatap Muka (PTM) Terbatas di Masa Pandemi COVID-19 : Studi Kasus Pada SMP Negeri 2 Telukjambe Timur, Karawang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan , 173-183.

Francom, G. M., Lee, S. J., Pinkney, H. (2021). Technologies, Challenges and Needs of K-12 Teachers in the Transition to Distance Learning during the COVID-19 Pandemic. Association for Educational Communications & Technology, 65, 589–601.

Hake, R. (1998). Interactive-engagement Versus Traditional Methods: a Six Thousand Student Survey of Mechanics Test Data For Introductory Physic Courses. American Journal of Physics, 66(1), 64-74.

Helmiati, D. H. (2012). Model Pembelajaran . Sleman: Aswaja Pressindo.

Hidayah, I.S., & Fitriani, N. (2021). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas VII Dalam Memahami Materi Segiempat dan Segitiga dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 631-642.

Is'ad, N., & Sukarmin. (2022). Implementation of Problem-Solving Learning Model Assisted by Student Worksheets to Improve Critical Thinking Skills in The Context of Reaction Rate. Jurnal Pijar MIPA, Vol.17 No.2, 199-208.

Kurniawati, M., Santanapurba, H., Kusumawati, E. (2019). Penerapan Blended Learning Menggunakan Model Flipped Classroom Berbantuan Google Classroom dalam Pembelajaran Matematika SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 8-19.

Milman,B & Natalie. (2012). The Flipped Classroom Strategy What is it and How Can it Best be Used? Jurnal Internasional Volume 9, Issue 3 : The George Washington University.

Nuryadi, Astuti T.D., Utammi, E.S., & Budiantara, M. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: Sibuku Media.

Onde, M.L., Aswat, H., Sari, E.R., Meliza, N. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (TMT) di masa New Normal terhadap Hasil belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4400-4406.

Purwanto, M. N. (2004). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rahmawati, A.D., Rosyidi, A., Probosari, R.M. (2011). Hasil belajar Biologi Menggunakan Strategi Pembelajaran Aktif Index Card Match Ditinjau Dari Motivasi. Jurnal Pendidikan Biologi Vol.3 No.3, 27-40.

Razak, Z.W., & Sudibyo, E. (2018). Penerapan Model Learning Cycle 5E Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Tekanan Zat Cair. e-journal Pensa Vol.06 No.2, 285-289.

Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Rohmah, Saleh, M. Faridi, A. & Fitriani S.W. (2019). Penerapan model pembelajaran flipped classroom berbasis weblog pada kelas content and language integrated learning (CLIL). Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES (pp. 357-364). Semarang: UNNES.

Sailer, M. & Sailer, M. (2021). Gamification of in-Class Activities in Flipped Classroom Lectures. British Journal of Educational Technology, 52(1), 75-90.

Santosa, A. B. (2020). Potret Pendidikan di Tahun Pandemi : Dampak COVID-19 Terhadap Disparitas Pendidikan di Indonesia. Jakarta: CSIS Indonesia.

Sholikhah, F.F., Novita, D. (2022). Guided Inquiry Learning Model Application to Train Students Critical Thinking Skills on Chemical Equilibrium Material. Jurnal Pijar MIPA Vol.17 No. 2, 129-135.

Slavin, R. (2009). Educational Psychology Theory and Practice (9th ed.). Pearson Education.

Sugiyono, P. D. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Tanuwijaya, N.S. & Tambunan, W. 2021. Alternatif Solusi Model Pembelajaran untuk Mengatasi Resiko Penurunan Capaian Belajar dalam Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di Masa Pandemic Covid 19 (Studi Kasus Analisis Kebijakan Pendidikan). Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2).

Usman, Uzer. (2011). Menjadi Guru Profesional. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.