The Effect of Visual Learning Style and Problem Based Learning towards Mathematics Learning Outcomes Viewed from Emotional Intelligence

Sunyoto Hadi Prajitno, Alyarah Fardatul Auliya

Abstract


Abstract This study aims to determine whether there is an effect of visual learning style using the Problem Based Learning model on learning outcomes in terms of the emotional intelligence of class XI students of SMA Negeri 1 Menganti. The population used is class XI IPA and the selected sample is students of class XI IPA 2 and XI IPA 3 by applying the Problem Based Learning model. Data collection techniques used are questionnaires and student learning outcomes tests. From the results of the data analysis, the value of sig. (2-tailed) is equal to 0.005 on the results of the visual learning style test with high emotional intelligence was obtained. Meanwhile, the visual style learning outcome test with moderate emotional intelligence obtained a value of sig. (2 tailed) is equal to 0.000 and the visual learning style with emotional intelligence obtained a value of sig. (2 tailed) is equal to 0.001. It can be said that there is an influence on visual learning style using Problem Based Learning on significant learning outcomes of the emotional intelligence of class XI students of SMA Negeri 1 Menganti in 2021/2022.

Keywords problem based learning, visual learning style, emotional intelligence, mathematics learning outcomes.

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya pengaruh gaya belajar visual menggunakan model Problem Based Learning terhadap hasil belajar ditinjau dari kecerdasan emosional siswa kelas XI SMA Negeri 1 Menganti. Populasi yang digunakan adalah kelas XI IPA dan Sampel yang terpilih adalah siswa kelas XI IPA 2 dan XI IPA 3 dengan menerapkan model Problem Based Learning. Teknik Pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner dan tes hasil belajar siswa. Dari hasil analisis data didapatka nilai sig.(2-tailed) sama dengan 0,005 pada hasil tes gaya belajar visual dengan kecerdasan emosional tinggi. Sedangkan tes hasil belajar gaya belajar visual dengan kecerdasan emosional sedang didapat nilai sig.(2-tailed) sama dengan 0,000 serta pada gaya belajar visual dengan kecerdasan emosional rendah diperoleh nilai sig.(2-tailed) sama dengan 0,001. Dapat dikatakan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan pada gaya belajar visual menggunakan Problem Based Learning terhadap hasil belajar ditinjau dari kecerdasan emosional siswa kelas XI SMA Negeri 1 Menganti tahun 2021/2022.

Kata kunci pembelajaran berbasis masalah, gaya belajar visual, kecerdasan emosional, hasil belajar matematika.

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i2.pp392-399


Full Text:

PDF

References


Hasanah, I., Kantun, S., & Djaja, S. (2018). Pengaruh gaya belajar terhadap hasil belajar

siswa kelas xi jurusan akuntansi pada kompetensi dasar jurnal khusus di Smk Negeri

Jember semester genap tahun ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi:

Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, Dan Ilmu Sosial, 12(2), 277–282.

https://doi.org/10.19184/jpe.v12i2.8572

Oktaviani, M. A., & Notobroto, H. B. (2014). Perbandingan tingkat konsistensi

normalitas distribusi metode Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors, Shapiro-Wilk, dan

Skewness-Kurtosis. Jurnal Biometrika Dan Kependudukan, 3(2), 127–135.

http://journal.unair.ac.id/downloadfullpapers-biometrikd8bc041810full.pdf.

Pendidikan, J., Sekolah, G., Pendidikan, F. I., & Semarang, U. N. (2015). Jurusan

pendidikan guru sekolah dasar fakultas ilmu pendidikan universitas negeri

semarang 2015.

________ (2018). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA

SISWA KELAS VIII-F SMP NEGERI 22 SURABAYA MELALUI PENERAPAN

MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING TAHUN PELAJARAN

-2019. 4(2), 43–54.

________ (2020). Pengaruh Kecerdasan Emosional dalam Pembelajaran Matematika

Abad 21. Katalog Buku Karya Dosen ITATS, 4.

____________. (2021) Math Didactic : Jurnal Pendidikan Matematika Perbedaan Hasil Belajar

Matematika Siswa dengan Discovery Learning .... © by Author ( s ). 7(2), 159–169.

Nasution, H. F. (2016). Instrumen Penelitian Dan Urgensinya Dalam Penelitian

Kuantitatif. Jurnal IAIN Padangsidimpuan, 4(1), 64–75.

http://jurnal.iainpadangsidimpuan.ac.id/index.php/Almasharif/article/download/

/633


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.