Development of Missouri Mathematics Project Learning Worksheet to Improve Mathematical Communication and Critical Thinking Skill

Alfianti Puspita Wulandari, Yus Mochamad Cholily, Siti Khoiruli Ummah

Abstract


Abstract: This study aims to develop a valid, effective, and practical mathematics learning tool. This study aims to develop student worksheets based on mathematical communication and critical thinking on data presentation material. The type of research conducted by researchers is research and development (R and D). This worksheet development model uses 4 D, namely the model from Thiagajar, among others: Define (defining), Design (design), Develop (development), Disseminate (deployment). Based on the purpose of this study, the worksheet develop by the researcher was declared valid with a final score of 3.89 which was obtained from the validation sheet of all instruments given to the two validators, namely lecturers and teachers and showed that it was feasible to be tested on students. The worksheets developed by the researchers were stated to be very practical with a final score of 84,93 percent, meaning that the worksheets were easy to use and achieved the learning objectives that had been determined. The worksheet developed by the researchers showed a very effective category with an average final score of 5.86 percent and an average N-Gain score of 0.55 and the percentage of N-gain scores was 55.73 percent with a moderate improvement category, meaning that the worksheet had influence on students so as to bring results in achieving learning objectives.

Keywords: students’ worksheet, Missouri mathematics project, mathematical communication, critical thinking.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan perangkat pembelajaran matematika yang valid, efektif, dan praktis.Penelitian ini bertujuan mengembangkan LKS berbasis komunikasi matematis dan berpikir kritis siswa pada materi penyajian data. Jenis penelitian yang dilakukan oleh peneliti yaitu penelitian pengembangan atau Research and Development (R and D). Model pengembangan LKS ini menggunakan 4-D yaitu Model dari Thiagajaran antara lain: pendefinisian, perancangan, pengembangan, penyebaran. Berdasarkan tujuan penelitian ini, LKS yang dikembangkan oleh peneliti dinyatakan valid dengan skor akhir 3,89yang diperoleh dari lembar validasi semua instrumen yang diberikan kepada kedua validator yaitu dosen dan guru dan menunjukkan layak untuk diuji cobakan kepada siswa. LKS yang dikembangkan oleh peneliti dinyatakan sangat praktis dengan skor akhir 84,93 persen artinya LKS mudah dalam penggunaannya dan mencapai tujuan pembelajaran yang telah ditentukan. LKS yang dikembangkan oleh peneliti menunjukkan kategori sangat efektif dengan rata rata skor akhir 5,86 percent dan rata-rata skor N Gain yaitu 0,55 serta persentase skor N-gain adalah 55,73 persen dengan kategori peningkatan sedang, artinya LKS memiliki pengaruh kepada siswa sehingga membawa hasil dalam mencapai tujuan pembelajaran.

Kata kunci: lembar kerja siswa, proyek matematika Missouri, komunikasi matematis, berpikir kritis.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i1.pp57-66


Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2016). Penerapan Pemilihan Media Pembelajaran. Edcomtech.

Aizikovitsh-Udi, E., & Cheng, D. (2015). Developing Critical Thinking Skills from Dispositions to Abilities: Mathematics Education from Early Childhood to High School. Creative Education. https://doi.org/10.4236/ce.2015.64045

Cahyono, B. (2016). Korelasi Pemecahan Masalah dan Indikator Berfikir Kritis. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA. https://doi.org/10.21580/phen.2015.5.1.87

Haryani, D. (2011). Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah Untuk Menumbuhkembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan Dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta.

Hasratudin. (2010). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kecerdasan Emosional Siswa SMP Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Pendidikan Matematika.

Hendriana, H., Sumarmo, U., & Rohaeti, E. E. (2013). Kemampuan komunikasi matematik serta kemampuan dan disposisi berpikir kritis matematis. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika.

Hodiyanto, H. (2017). Pengaruh model pembelajaran problem solving terhadap kemampuan komunikasi matematis ditinjau dari gender. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.15770

Hodiyanto, H., & Haryadi, R. (2018). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM POSING DENGAN PENDEKATAN REALISTIK TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS MAHASISWA. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran). https://doi.org/10.22219/jinop.v4i2.5941

Kadir. (2008). Kemampuan komunikasi matematik dan keterampilan sosial siswa dalam pembelajaran matematika. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika.

Krismanto, A. (2003). Beberapa Teknik, Model, dan Strategi dalam Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Depdiknas Dirjen Pendidikan Dasar Dan Menengah.

Krismanto R, A. (2009). Kapita Selekta Pembelajaran Aljabar di Kelas VII SMP. In PPPPTK Matematika. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Kurniawan, D., & Dewi, S. V. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Media Screencast- O-Matic Mata Kuliah Kalkulus 2 Menggunakan Model 4-D Thiagarajan. Jurnal Siliwangi, 3(1), 214–219.

Lutfianannisak, L., & Sholihah, U. (2018). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Komposisi Fungsi Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Jurnal Tadris Matematika. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.1.1-8

Marliani, N. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP). Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i1.166

Mathematics, N. C. of T. of. (2007). The Learning of Mathematics: 69th NCTM Yearbook [2007 NCTM Yearbook (69th)]. In National Council of Teachers of Mathematics.

Prasetyo, Z. K. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Sains Terpadu Untuk Meningkatkan Kognitif, Keterampilan Proses, Kreativitas Serta Menerapkan Konsep Ilmiah Peserta Didik Smp. Universitas Negeri Yogyakarta.

Prastyawati, L., & Hanum, F. (2015). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Multikultural Berbasis Proyek Di SMA. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 21–29. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v2i1.4600

Rahmawati, F. (2013). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Realistik Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Prosiding SEMIRATA 2013.

Redhana, W., & Liliasari, D. (2008). PROGRAM PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS PADA TOPIK LAJU REAKSI UNTUK SISWA SMA. FORUM KEPENDIDIKAN.

Riyadhotul, S., Suyitno, H., & Rosyida, I. (2019). Pentingnya Literasi Matematika dan Berpikir Kritis Matematis dalam Menghadapi Abad ke-21. Makalah Disajikan Dalam PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika.

Siregar, N. F. (2018). Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. Logaritma: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 6(02), 74. https://doi.org/10.24952/logaritma.v6i02.1275

Sroyer, A. (2013). Pentingnya Quantitative Reasoning (Qr) Dalam Problem Solving. Prosiding SNMPM Universitas Sebelas Maret.

Umar, W. (2012). Membangun Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. Infinity Journal, 1(1), 1. https://doi.org/10.22460/infinity.v1i1.2

Wijayanto, A. D., Fajriah, S. N., & Anita, I. W. (2018). ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA SMP PADA MATERI SEGITIGA DAN SEGIEMPAT. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.36

Wulandari, T., & Ansori, H. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Missori Mathematics Project terhadap Kemampuan Siswa dalam Memecahkan Masalah. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.20527/edumat.v1i1.572

Yahya, R. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Flipped Classroom Bercirikan Mini-Project. 4(1), 78–91.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.