Malay Etnomathematic of Riau and Riau Islands Systematic Literature Review

Hera Deswita, Suyitno Muslim

Abstract


Abstract: Ethnomathematics can be used as an approach to mathematics learning in both primary and secondary schools. The study of ethnomathematics is gaining popularity, but few studies still discuss ethnomathematics extracted from the culture of the people in Riau and Riau Islands. They have cultural similarities, namely Riau Malay. The purpose of this study is to describe and provide an overview of the Riau Malay ethnomathematical studies that have been studied from the Riau Malay lands. The method used in this study is Systematic Literature Review (SLR). This study discusses 13 articles published between 2016-2021. The research results show that ethnomathematical studies have not been spread throughout the Riau and Riau Islands regions. The form of culture revealed in this study is still dominated by community activities. Ethnomathematical studies are still dominantly related to the concept of geometry, which means that most of the activities found are Designing. The limitations of some of these studies can serve as further studies for other researchers to explore the ethnomathematics of elements of Riau Malay culture and other Riau Islands

Keywords: Ethnomathematics, Riau Malay and Riau Islands, Systematic Literature

 

Abstrak: Etnomatematika dapat dijadikan sebagai salah satu pendekatan pembelajaran matematika baik di sekolah dasar maupun menengah. Kajian etnomatematika mulai popular dikaji namun masih sedikit studi yang membahas tentang etnomatemtatika yang digali dari budaya masyarakat di Riau dan Kepulauan Riau yang memiliki kesamaan budaya yaitu Melayu Riau. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan dan memberi gambaran mengenai kajian etnomatematika Melayu Riau yang telah dikaji dri tanah melayu Riau. Metode yang digunakan dalam studi ini adalah Systematic Literature Review (SLR). Penelitian ini membahas 13 artikel yang diterbitkan antara tahun 2016-2021. Hasil peneltian menunjukkan bahwa kajian etnomatematika belum tersebar di seluruh dareah Riau dan Kepulauan Riau. Wujud budaya yang diungkap pada penelitian tersebut masih didominas oleh aktivitas masyarakat. Kajian etnomatematika masih dominan berkaitan dengan konsep geometri yang artinya aktivitas yang temukan sebagian besar adalah Designing. Keterbatasna dari beberapa penelitian ini dapat menjadi studi lanjutan bagi peneliti lain untuk menggali etnomatematika dari unsur budaya melayu Riau dan Kepulauan Riau lainnya.

Kata Kunci: Etnomatematika, Melayu Riau dan Kepulauan Riau, Systematic Literature Review.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v22i2.pp216-225


Full Text:

PDF

References


Abi, A. M. (2017). Integrasi etnomatematika dalam kurikulum matematika sekolah. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(1), 1-6.

Anggriany, R., & Nurjannah, N. (2016). Program Riau Televisi dalam Melestarikan Budaya Melayu (Studi Deskriptif Program Acara Berbual dalam Dendangan Riau Televisi). JOM FISIP. Vol 3. No.1, Hal. 1-15

Badru, B. B. (2020). Pendekatan etnomatematika dalam peningkatan kompetensi dasar pola bilangan bulat siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulsel, 1(1), 123-135.

Budiwibowo, S. (2016). Membangun pendidikan karakter generasi muda melalui budaya kearifan lokal di era global. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 3(01).

D’Ambrosio, Ubiratan.1985. Ethnomathematics and Its Palce in The History and Pedagogy of Mathematics. For Learning of Mathematics, February, Vo.5, No.1, p.44-47. Canada:FLM Publishing Association

Fajriyah, E. (2018, February). Peran etnomatematika terkait konsep matematika dalam mendukung literasi. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, pp. 114-119).

Khan, K. S., Kunz, R., Kleijnen, J., & Antes, G. (2003). Five steps to conducting a systematic review. Journal of the royal society of medicine, 96(3), 118-121.

Koentjaraningrat (2000). Pengantar Ilmu Antropologi. Jakarta: Rineka Cipta

Riswandha, S. H., & Sumardi, S. (2020). Komunikasi Matematika, Persepsi Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika, Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(2), 84-93.

Rosa, Fitria, dkk. 2017. Karya sastra Melayu Riau. Yogyakarta: Deepublish

Rosa, Milton& Orey, Daniel Clark. 2011. Ethnomathematics: The Cultural Aspects of Mathematics. Revista Latinoamaricana de Etnomatematica. Vol.4, No.2, Hal 32-54

Rudhito, M. Andy. (2020). Filsafat Pendidikan Matematika Abad Ke-21. Yogyakarta: Deepublish

Sekretaris Negara RI. 2002. Undang-undang Nomor 25 tahun 2002 tentang Pembentukan Provinsi Kepulauan Riau. Indonesia.

Sholekah, F. F. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Childhood Education: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-6.

Wahyuni, A., Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013, November). Peran etnomatematika dalam membangun karakter bangsa. In Makalah Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Prosiding, Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, Yogyakarta: UNY (pp. 112-118).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.