Ethnomathematics-Based Contextual Learning with Interactive Media to Improve Mathematics Problem Solving
Fikri Aulia, Setia Putri Dianti, Wikan Budi Utami, Ibnu Sina
Abstract
Abstract: The aim of the research are determine different math problem solving skills and character of the loves local culture between the student who receives contextual learning based on ethnomathematics using media interactive as well as students who only use contextual learning. The population of this research is the eighth-grade students in SMPN 9 Tegal city. With the Cluster Random Sampling, get two classes were taken as the experimental group consist 56 student into contextual learning based on ethnomathematics with interactive animation and two classes were taken as a control group consist 55 student that only used contextual learning. In the data collecting technique used documentations, tests, and questionnaires. In the analyzing of the data used ano-way manova test. The results of the study showed lambda calculate is equal to 0.7925 (lamda table is 0.9413). This value indicated that an average value of math problem solving ability and the average questionnaire value of the love in the local culture students experiment class better than the control class students. This result conclude that the ability to math problem solving skills and character of loves local culture between the experiment class and the control class there are differences.
Keywords: contextual learning, ethnomathematics, media interactive, mathematic problem solving.
Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematika dan karakter cinta budaya lokal siswa yang diajar dengan pembelajaran kontekstual berbasis etnomatematika berbantuan animasi interaktif dengan siswa yang diajar hanya menggunakan pembelajaran kontekstual saja. Populasi pada penelitian adalah siswa kelas VIII SMPN 9 Kota Tegal. Dengan teknik cluster random sampling, diambil dua eksperimen kelas dan dua kelas kontrol, kelas eksperimen menggunakan pembelajaran kontekstual berbasis etnomatematika dengan animasi interaktif dan kelas kontrol dengan pembelajaran kontekstual saja. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik tes dan teknik angket. Analisis data menggunakan tes Manova satu arah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa lamda hitung adalah 0,7925 (lamda tabel adalah 0,9413). Nilai ini mengindikasikan bahwa rata-rata nilai kemampuan pemecahan masalah matematika dan rata-rata nilai angket cinta budaya lokal siswa kelas eksperimen lebih baik dari siswa kelas kontrol. Dapat ditafsirkan terdapat perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematika dan kecintaan siswa terhadap budaya lokal yang diajar dengan pembelajaran kontekstual berbasis etnomatematka berbantuan Animasi interaktif dengan kelas yang diajar menggunakan pembelajaran kontekstual.
Kata kunci: pembelajaran kontekstual, etnomatematika, media interaktif, penyelesaian masalah matematika.