IMPLEMENTATION OF THINK TALK WRITE (TTW) LEARNING MODEL TO IMPROVE STUDENT LEARNING OUTCOMES IN LEARNING GEOGRAPHY CLASS XI IPS 2 MA ALKHAIRAAT TONDO

lilis endang pujiati, Nur Vita, ika listiqowati

Abstract


The purpose of this study was to improve student learning outcomes in Geography subjects XI IPS 2 MA Alkhairaat Tondo. This research is a class action research. Each cycle consists of planning, implementing actions, observing, and reflecting. The research subjects were 18th grade students of IPS IPS 2 MA Alkhairaat Tondo. The results showed that through the Implementation of Cooperative Learning Model Think Talk Write Type can improve student learning outcomes with the acquisition of KBK 61.11% and DSK 66.11% in the first cycle, to 88.88% KBK and 77.88% DSK in the second cycle . Observation results of student activitiesthe first cycle of action I obtained 2.77% with less criteria, whereas in the first cycle of action II obtained 58.33% with sufficient criteria. The results of observing student activities in the second cycle of action I on very good criteria obtained 77.77%, while in the second cycle of action II obtained 88.88% with very good criteria. The observation results of teacher activity in the first cycle of action I obtained 50% and in the second cycle I obtained 75%. Then the results of observations of the activities of the second cycle teacher in class XI IPS 2 actions I and II are better seen from the percentage achieved between 75% to 100%. In general there is an increase in student activity and student learning outcomes in each cycle.

Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Geografi kelas XI IPS 2 MA Alkhairaat Tondo. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Tiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas XI IPS 2 MA Alkhairaat Tondo berjumlah 18 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa melalui Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write dapat meningkatkan hasil belajar siswa dengan perolehan KBK 61,11% dan DSK 66,11% pada siklus I, menjadi 88,88% KBK dan 77,88% DSK pada siklus II. Hasil observasi aktivitas siswa siklus I tindakan I diperoleh 2,77% dengan kriteria kurang, sedangkan pada siklus I tindakan II diperoleh 58,33% dengan kriteria cukup. Hasil observasi aktivitas siswa pada siklus II tindakan I pada kriteria sangat baik diperoleh 77,77%, sedangkan pada siklus II tindakan II diperoleh 88,88% dengan kriteria sangat baik. Hasil observasi aktivitas guru pada siklus I tindakan I diperoleh 50% dan pada tindakan ke II siklus I diperoleh 75%. Kemudian pada hasil observasi aktivitas guru siklus II di kelas XI IPS 2 tindakan I dan II semakin baik dilihat dari persentase tercapai antara 75% sampai 100%. Secara umum terjadi peningkatan aktivitas siswa dan hasil belajar siswa pada setiap siklus.


Keywords


Learning model, think talk write, class action

Full Text:

PDF

References


Ahlum Nazar & La Harudu (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (TTW) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas XI IPS 1 SMAN 1 Wawoni Pada Materi Pokok Lingkungan Hidup Dan Pembangunan Berkelanjutan. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi. 1, 273-286. Doi : 10.36709/jppg.v1i1.1341

Amiruddin Hatibe (2012). Metodologi Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Yogyakarta : Suka Press

Arikunto, S. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Dedi Risaldi & Ramli (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Watoputepada Materi Pokok Hidrosfer Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (TTW). Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi. 3, 14-25. Doi : 10.36709/jppg.v3i1.9126

Huda, M. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Made Wena (2009). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta : Bumi Aksara

Maryani, E. (2009). Kompilasi Pendidikan Geografi dalam Konteks IPS. Bandung. Jurusan Pendidikan Geografi FPIPS UPI.

Parjito. (2015). Visi Pendidikan Geografi Abad 21. Prosiding Seminar Nasional P3GI. Malang. ISBN : 978 – 602 – 71506 – 3 – 8

Sardiman (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Rajawali Pers

Siswanto, Wahyudi & Dewi Ariani (2016). Model Pembelajaran Menulis Cerita, Bandung : PT Refika Aditama.

Sumaatmadja, N. (1981). Studi Geografi Suatu Pendekatan dan Analisa Keruangan. Bandung : Alumni.

Yolanda Diliany Margarisya, Murjainah & Bukman Lian (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas X Di SMA Negeri 2 Muara Enim Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Geografi Gea. 19, 9-17. doi: 10.17509/gea.v19i1.14220


Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Comments on this article

View all comments
 |  Add comment

Copyright (c) 2020 Journal Learning Geography

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXING JOURNAL:


google-scholar-png | INSPIRASI        Neliti - Tech in Asia       Indexing and Abstracting | Indonesian Journal of Community Dedication     Mengenal Crossref (Cross Reference)