Tingkat kemampuan guru dalam menyusun RPP kurikulum merdeka berkarakter: Ditinjau melalui pelatihan dan pendampingan terprogram

Nurlelawati Nurlelawati

Abstract


This study aims to improve the ability of teachers in the preparation of learning implementation plans. This research uses the form of school research action research (PTS) which is carried out in 3 (three) cycles, carried out in 2 Bandar Lampung City Assisted Junior High Schools with the subject of research for all teachers in semester 2 of the 2021/2022 Academic Year totaling 20 people. The research method uses School Action Research. Data collection is carried out through observation, interviews and tests. Data analysis is carried out with 3 (three) stages including: data reduction, data presentation and drawing conclusions or verification. The hypothesis states that through the application of programmatic training and assistance, it can improve the ability of teachers in the preparation of learning implementation plans in 2 junior high schools assisted by Bandar Lampung City for the 2021/2022 Academic Year. Empirical data shows that coaching with programmatic training and assisted assistance can improve the ability of teachers of 2 junior high schools assisted by Bandar Lampung City in semester 2 of the 2022/2023 Academic Year in the preparation of a learning implementation plan from the initial condition of the teacher ability value of 63.16 in cycle III to 78.47. So it can be concluded that through the application of training and programmatic assistance, it can improve the ability of teachers to formulate a learning implementation plan.


Keywords: teacher ability, lesson implementation plan, training, programmatic mentoring


Full Text:

PDF

References


Ambarjaya, Beni. (2008). Model-model Pembelajaran Kreatif. Tinta. Emas.

Anas, Sudjijono. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. PT Raja Grafindo Persada

Balitbang Puskur. (2010). Pengembangan Budaya Karakter Bangsa Pedoman Sekolah. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional.

Puskur, Balitbang. (2010). Konsep Pelatihan Karakter. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional.

Bakharudin. (2013). Pendekatan Scientific untuk Penerapan Kurikulum 2013. http://www.bakharuddin.net/2013/09/pendekatan-scientific-untuk-penerapan.

Bloom, Benjamin S. (1982). Taxonomy of Educational Objectives, Cognitive Domain. Book I, Logman.

Depdikbud. (2014). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014. Depdikbud.

Depdikbud. (2013). Permendikbud Nomor 81 A Tahun 2013 lampiran IV tentang implementasi Kurikulum 2013 bagian pembelajaran.

Depdiknas. (2007). Permendiknas RI Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi dan Akademik Guru. Jakarta: Depdikbud.

Dessler, Gary. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia. Indeks.

Direktorat Pembinaan SMP. (2010). Pendidikan Karakter di Sekolah Menengah Pertama. Kemdiknas.

Gagne, Robert M, and Leslie J. Briggs. (1979). Principles of Instructional Design, 2nd Edition, New York: Holt, Rinehart and Winston.

Hendayana, S., et al. (2006). Lesson Study: suatu Strategi untuk Meningkatkan Keprofesionalan Pendidikan (Pengalaman IMSTEP-JICA). UPI Press.

Kemendikbud. (2019). Surat Edaran Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 14 Tahun 2019.

Kusmanto. (2012). Peningkatan Kemampuan Guru Matematika SMP dalam Mengatasi Rasa Takut Siswa, Kegaduhan dan Malas Mengerjakan PR dengan Pendampingan Terprogram di Sekolah Binaan.

Mangkunegara, Anwar Prabu. (2003). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Remaja Rosda Karya.

Mathis, R.L., and John H.J. (2002). Manajemen Sumber Daya Manusia, Edisi Pertama Salemba Empat, Jakarta.

Mujiman, Haris. (2009). Manajemen Pelatihan Berbasis Belajar Mandiri. Pustaka Pelajar.

Mulyasa. (2011). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Remaja Rosdakarya.

Oemar, H. (2007). Kurikulum Dan Pembelajaran. PT. Bumi Aksara.

Panggabean, S., M. (2004). Manajemen Sumber Daya Manusia. Ghalia Indonesia.

Purwadarminta, WJS. (1984). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

Raka, J.T. (1992), Pokok-Pokok Pikiran Mengenai Pendidikan Guru. Ditjen Dikti Depdiknas

Sardiman. (2001). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT Raja.

Satmoko, S.I. (2004). Mendesain Strategi Pelatihan Karyawan. N.P: Seyma Media.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Sulthon. (2009). Membangun Semangat Kerja Guru. Yogyakarta: LaksBang.

Suparlan. (2005). Mencerdaskan Kehidupan Bangsa. Hikayat.

Trianto. (2011). Metode Penelitian Tindakan Kelas Untuk Meningkatkan Kinerja Guru dan Dosen. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Undang-Undang RI Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen (Lembaran Negara RI Tahun 2005 Nomor 157).

Wina, S. (2008). Strategi Pembelajaran; Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Prenada Media Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Faksara%2Fv24i1.pp171-184

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats