Makna lirik lagu cerita rakyat Karya Fiersa Besari sebagai media kritik sosial

Dian Andriana Martiani Lova Aloysia, Hetty Purnamasari, Sri Utami

Abstract


Song lyric is one of the verbal communication media that has a number of meanings. This study aims to find out the meaning of the lyrics of Cerita Rakyat through a semiotic approach and to find out what social criticism that contained in the song lyrics. The approach that used in this study is a semiotic theory approach of Roland Barthes. The method that used in this study is an interpretative qualitative research. The data source is a song by Fiersa Besari entitled Cerita Rakyat as a medium of social criticism. The data are song lyrics of Cerita Rakyat by Fiersa Besari. The data collection technique used is a literature study and observation made on the song of Cerita Rakyat. The data analysis technique used is Roland Barthes semiotic analysis tool where the aspects studied include the denotation level, connotation level, and social criticism contained in the lyrics of Cerita Rakyat. The results showed that the song lyrics by Fiersa Besari entitled Cerita Rakyat contain words with meanings of denotation, connotation, and also contain social criticism as a form of expression for what is felt.

 

Keywords: Song Lyrics, Cerita Rakyat, Social Criticism, Semiotics.


Full Text:

PDF

References


Sumber Buku:

Awe, Mokko. (2003). Iwan Fals: Nyanyian di Tengah Kegelapan. Yogyakarta: Ombak.

Depdikbud. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Djohan. (2006). Terapi Musik: Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Galangpress Media Utama.

Kurniawan. (2001). Semiologi Roland Barthes. Magelang: Yayasan Indonesia Tera.

Muttaqin, M. Kustap. (2008). Seni Musik Klasik: Untuk Sekolah Menengah Kejuruan. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan.

Rendra, W.S. (2001). Penyair dan Kritik Sosial. Yogyakarta: Kepel Press.

Santosa, Puji. (1993). Ancangan Semiotika dan Pengkajian Susastra. Bandung: Angkasa.

Semi, M. Atar. (1988). Kritik Sastra. Bandung: Angkasa.

Siswantoro. (2011). Metode Penelitian Sastra Analisis Struktur Puisi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sobur, Alex. (2001). Analisis Teks Media. Bandung: Remaja Rosdakarya.

__________. (2003). Semiotika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Soekanto, Soerjono. (2006). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Sudaryanto. (2010). Metode Linguistik. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Sugiarto, Eko. (2015). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif Skripsi dan Tesis. Jakarta: Suaka Media.

Tjahjono, Libertus Tengsoe. (1988). Sastra Indonesia: Pengantar Teori dan Apresiasi. Ende, Flores: Nusa Indah.

Vera, Nawiroh. (2014). Semiotika dalam Riset Komunikasi. Bogor: Ghalia Indonesia.

Wahjuwibowo, Indiwan Seto. (2013). Semiotika Komunikasi. Jakarta: Mitra Wacana Media.

West, Richard dan Lynn H. Turner. (2008). Pengantar Teori Komunikasi, Edisi 3: Analisis dan Aplikasi. Jakarta: Salemba Humanika.

Sumber Jurnal:

Fitri, Syarif. (2017). Analisa Semiotik Makna Motivasi Lirik Lagu “Cerita tentang Gunung dan Laut” Karya Payung Teduh. Jurnal Komunikasi, VIII(3), 256-261.

Hidayat, Rahmat. (2014). Analisis Semiotika Makna Motivasi pada Lirik Lagu “Laskar Pelangi” Karya Nidji. eJournal Ilmu Komunikasi, 2(1), 243-258.

Lestari, Vizci Ayu dkk. (2019). Kritik Sosial pada Lirik Lagu Iwan Fals (Suatu Kajian Sosiologi Karya Sastra). Jurnal BASTRA (Bahasa dan Sastra), 4(3), 430-444.

Sumber Prosiding Seminar:

Lustyantie, Ninuk. (2012). Pendekatan Semiotik Model Roland Barthes dalam Karya Sastra Prancis. Dalam Seminar Nasional FIB UI. Depok: Departemen Linguistik, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Indonesia.

Sumber Skripsi:

Pahlevi, Adydhatya Della. (2016). Makna Lirik Lagu Slank sebagai Media Komunikasi Kritik Sosial (Analisis Semiotika Lirik Lagu Grup Band Slank “Gosip Jalanan“). Skripsi. Universitas Diponegoro Semarang.

Ramadhan, Jordy. (2017). Analisis Semiotika Makna Lirik Lagu “Gapapa Jelek yang Penting Sombong” Karya Chandra Liow. Skripsi. Universitas Prof. Dr. Moestopo Jakarta.

Shaliha, Hilfani. (2017). Musik sebagai Media Kritik Sosial (Analisis Semiotika Lirik Lagu “Biru” pada Album Sinestesia Karya Efek Rumah Kaca). Skripsi. Universitas Sumatera Utara Medan.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Faksara%2Fv24i2.pp402-418

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats