Bahasa Anak Usia Tiga Tahun di TK Raodah

Nurlatifah Khairiyah, Juanda Juanda

Abstract


The Language of Three-Year-Old Children in Kindergarten Raodah. Language acquisition in early childhood is a golden period that greatly determines the development of child psychology. Many parents do not know about the language acquisition barriers that may occur in their children so that language acquisition barriers are not handled early on. Therefore, research on language acquisition in children aged 3 years is very interesting to do. This study aims to determine children's language acquisition at the level of phonology, syntax, and sematics including respondents who are able to speak well, there is no difference in speech. This research uses descriptive method with qualitative analysis techniques. Data collection was carried out in three ways, namely observation, interview, and documentation techniques. The researcher observed the subject's language about language acquisition at three levels, namely the level of phonology, syntax and semantics. To support the data, the researcher conducted interviews with the research subjects and to further clarify the data, the researcher conducted documentation techniques on the subject.  The results of this study indicate that respondents can speak quite well, and there are no significant deviations in the resulting speech. Language acquisition experienced by children aged 3 years is at the stage of sentence development. The subject already knows the pattern of speech and already knows when it is his turn to speak. Respondents have learned adult written language, their language is improving and their phonological development is successful. However, respondents still have difficulty pronouncing various consonants. This research can be used as a source of knowledge and information about children's language acquisition to avoid an attitude of not wanting to know which will result in the loss of children's language acquisition process.

Keywords: language acquisition, phonology, semantics, syntax


Full Text:

PDF

References


Amanda, Ridhaningtyas Wahyu (2020). Pemerolehan Bahasa Pertama Untuk Anak Usia 2 Tahun (Dalam Tataran Fonologi) di Daerah Jawa. Caraka, Volume 7, Nomor 1.

Anggriani, Ririn (2022). Peran Orang Tua Dalam Pembentukan Kemandirian Anak Usia Dini Pada Masa Pandemi. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak. Vol. 8, No 2

Creswell, J.W., 2016 (terjemahkan: Ahmad Fawaid dan Rianayati K.P.), Research Design, Pendekatan Metode Kuantitatif, Kualitatif dan Campuran, Pustaka Pelajar, Yogyajakarta.

Dardjowidjojo, Soejono. Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia/Soejno Dardjowidjojo, cet II, edisi II, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia 2005.

Firddhayanti (2021). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun: Kajian Psikolinguistik. Wahana literasi: Journal of Language, Literature, and Linguistic, 1 (1).

Gunawan, Arif. (2020). Pemerolehan Sintaksis Pada Anak Usia 2-5 Tahun Dan Implikasi Pada Pengajaran Bahasa Indonesia Di Paud. Skripsi. Jurusan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.

Hasmiati, J., 2023. Pemerolehan Kedwibahasaan Anak Usia Dini Kampung Transmigrasi Desa Buana Sakti Kabupaten Mamuju. J. Pendidik. Anak 9, 75–85.

Lestari, Pita. 2022. Pemerolehan Bahasa Pada Anak Usia 3-5 Tahun di Kelurahan Lubuklintang Kabupaten Seluma (Kajian Fonologi). Skripsi. Program Studi Tadris Bahasa Indonesia Fakultas Tarbiyah dan Tadris. Bengkulu : UIN Fatmawati Sukarno.

Mardhyana Zilvia, Ika Mustika, Yesi Maylani Kartika (2121). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun pada Tataran Fonologi. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 3 (5).

Maulinawati dkk. 2020. “Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Anak di Kelompok B TK Tut Wuri Handayani Samahani Aceh Besar”,

Mieske (2020). Analisis Pemerolehan Bahasa Anak Usia 4 Tahun (Bidang Se`mantik). Jurnal Frasa: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya Volume (1), Nomor (2).

Nasution, Sarah dan Asrindah. 2021. “Analisis Pemerolehan Bahasa (Language Acquisition) pada Anak Usia Dini Rentang Usia 4−5 Tahun di PAU

Nurhalizah, Nurdin Salama, H., 2023. Pola Asuh Orang Tua Dengan Kejadian Stunting Pada Anak Usia Dini. J. Ilmu Kebidanan 9, 86–95.

Qalbi, U. S. & Nuryani. (2020). Jenis kalimat pada tuturan anak usia empat tahun: kajian sin taksis. J. Disastra, 2 (1), 50-56

Rafiyanti, Fadlia (2020). Pemerolehan Morfologi Dan Sintaksis Pada Anak Usia 2-4 Tahun (Kajian Psikolinguistik). Konfiks: Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajaran. Volume 7 (9).

Rahmawati, Yeni (2020). Analisis Sintaksis Pemerolehan Bahasa Anak Usia 2,1 Tahun. Jurnal Sastra Indonesia 9(3)

Rosyi Damayanit. Maningtyas dkk. 2021 Strategi Guru Dalam Mengembangkan Resolusi Konflik Pada Anak Usia Dini Dalam Rangka Menyongsong Masyarakat 5.0. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak. Vol. 7, No 1

Salsabia, Shabrina. Muhammad Rizkita (2021). Analisis Pemerolehan Fonologi Anak Usia 3 Tahun Pada Masyarakat Bilingual. BAHTERA INDONESIA: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Volume 6 (1).

Sari, Intan. Widia dan Mutia Febriyana. (2022). Analisis Pemerolehan Sintaksis Pada Anak Usia Dini (Studi Kualitatif Pada Rizky Ramadhan). CENDEKIA Vol.2, No.3 A.

Soto-Corominas, A., Paradis, J., Rusk, B., Marinova-Todd, S., & Zhang, X. (2020). Oral language profiles of english second language learners in adolescence: cognitive and input factors influence how they compare to their monolingual peers. Cambridge University Press. J. Studies in second language acquisition.1-24. doi:10.1017/S0272263119000767

Subyantoro. 2020. Teori Pemerolehan Bahasa. Yogyakarta: CV. Mahata.

Sulaiman, Zoni . 2020. “Kajian Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia Tiga Puluh Enam Bulan”, Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol. 2 No. 2.

Supriyadi, Agus dan Suddin M Saleh Djumadil. (2022). Pemerolehan Fonologis, Sintaksis dan Semantik Anak Usia 3-5 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 6 Issue 6.

Washadi (2021). Pemerolehan Bahasa Anak Usia Dua Tahun Pada Tataran Linguistik. Pena Literasi: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Website https://jurnal.umj.ac.id/index.php/penaliterasi.

Wijayanti, Lisma Meilia. 2021. “Penguasaan Fonologi dalam Pemerolehan Bahasa: Studi Kasus Anak Usia 1,5 Tahun”, Journal of Psychology and Child Development. Vol. 1 No. 1.

Wulandari, Gita Rosi. 2020. “Pemerolehan Bahasa: Aspek Fonologi pada Anak Usia 2−2,3 Tahun”, Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia . Vol. 2 No. 2.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Anak under by Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics

View My Stats