Loss Of Learning In Early Children
Abstract
The pandemic condition has affected policies in the world of education, especially the problem of changing learning system policies. Starting from full online learning to limited face-to-face learning, even some schools according to regulations have also conducted face-to-face learning. The changing learning conditions had an impact on the psychology of early childhood as students. This paper described the loss of learning that occurred during the Covid-19 pandemic in students, especially in early childhood due to the lack of parental competence when guiding children to study at home which causes less optimal stimulation in early childhood. Thus, the creativity of early childhood education teachers, the willingness of parents to continue to find appropriate methods in guiding and accompanying children in stimulating development at home, expected to be able to learn situation during the covid-19 pandemic. It was expected to find an adaptation process that can change students' views on learning, especially in stimulating early childhood development. This paper used a literature review method. The data in this paper were obtained from previous studies and then linked to the current reality. There were stages of reviewing the literature such as (1) choosing the topic to be studied, (2) tracking and selecting suitable/relevant articles, (3) analyzing and synthesizing literature, and (4) organize study writing. The data taken in this paper was data related to loss of learning during the covid-19 pandemic.
Kondisi pandemi telah mempengaruhi kebijakan dalam dunia pendidikan, khususnya masalah kebijakan sistem pembelajaran yang berubah-ubah. Mulai dari pembelajaran full daring hingga pembelajaran tatap muka terbatas, bahkan beberapa sekolah sesuai ketentuan juga sudah melakukan pembelajaran tatap muka. Kondisi pembelajaran yang berubah-ubah berdampak terhadap psikologi anak usia dini sebagai peserta didik. Tulisan ini mendeskripsikan tentang loss of learning yang terjadi pada masa pandemi covid-19 pada siswa terutama pada anak usia dini karena kurangnya kompetensi orang tua saat membimbing anak belajar di rumah yang menyebabkan stimulasi pada anak usia dini kurang optimal. Dengan demikian, kreativitas guru PAUD, kemauan orang tua untuk terus menemukan metode yang sesuai dalam membimbing dan mendampingi anak dalam menstimulasi perkembangan di rumah, diharapkan mampu mengatasi situasi belajar di masa pandemi covid-19 ini. Diharapkan dapat menemukan proses adaptasi yang dapat mengubah pandangan tentang belajar pada siswa terutama dalam menstimulus perkembangan anak usia dini. Penelitian ini menggunakan metode kajian pustaka. Data dalam penelitian ini diperoleh dari penelitian terdahulu kemudian dikaitkan pada kenyataan saat ini. Ada beberapa tahapan dalam kajian pustaka yaitu (1) memilih topik yang akan diteliti, (2) melacak dan memilih artikel yang sesuai, (3) menganalisa dan memadukan kepustakaam yang sesuai, (4) Menyusun penulisan penelitian. Data yang diambil pada penelitian ini adalah data yang terkait Loss of Learning pada masa pandemic Covid-19. Dengan demikian, kreativitas guru PAUD, kemauan orang tua untuk terus menemukan metode yang sesuai dalam membimbing dan mendampingi anak dalam menstimulasi perkembangan di rumah, diharapkan mampu mengatasi situasi belajar di masa pandemi covid-19 ini.
Kata Kunci: Anak usia dini, Belajar di rumah, Loss of learning, Pandemi Covid-19.
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan Anak under by Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.