Pengaruh Model Learning Cycle 7E dan Kecerdasan Interpersonal Terhadap Pemahaman Konsep IPA

Saiful Bahri, Adi Apriadi Adiansha

Abstract


The purpose of this study was to determine the effect of the 7E Cycle Study Model and Interpersonal Intelligence on the understanding students' science concepts. This research was conducted at SDN Pelita Harapan Jaya 01. The research design used was treatment by level 2x2, with the independent variable being the learning cycle model 7e and conventional, the dependent variable was the understanding of the concept of science, and the moderator variable was interpersonal intelligence. The sampling technique used was cluster random sampling. The results of this study showed the learning cycle 7e model can improve students understanding of the science concept,  so that this strategy can be used by elementary school teachers in energy source material. More over this model affects students understanding of science concepts depending on the level of students interpersonal intelligence. In addition students who have a high level of interpersonal intelligence have a higher science concept score compared to conventional learning.

Tujuan penelitian ini adalah mengetahui pengaruh Model Learnig Cycle 7E dan Kecerdasan Interpersonal terhadap Pemahaman konsep IPA siswa. Penelitian ini dilakukan di SDN Pelita Harapan Jaya 01. Desain penelitian yang digunakan adalah treatment by level 2x2, dengan variabel bebas adalah model learning cycle 7e dan konvensional, variabel terikat adalah pemahaman konsep IPA, dan variabel moderator adalah kecerdasan interpersonal. Teknik pengambilan sampel yang digunakan cluster random sampling. Hasil penelitian ini adalah pertama model learning cycle 7e  efektif untuk meningkatkan pemahaman konsep IPA sehingga strategi ini dapat digunakan guru sekolah dasar dalam materi sumber energi.  Kedua, pembelajaran berpengaruh terhadap pemahaman konsep IPA siswa tergantung dengan tingkat kecerdasan interpersonal  siswa. Ketiga, dengan model learning cycle 7e siswa yang memiliki tingkat kecerdasan interpersonal tinggi memiliki skor pemahaman konsep IPA yang lebih tinggi dibandingkan dengan pembelajaran konvensional.

Kata Kunci : learning cycle 7E, pemahaman konsep IPA, kecerdasan interpersonal

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpa.v6n1.20866


Full Text:

PDF

References


Armstrong. (2013). Kecerdasan Multipel di Dalam Kelas. Jakarta: PT Indeks

Arthur Eisenkraft. (2003) Expanding the 5E Model A proposed 7E model emphasizes “transfer of learning” and the importance of eliciting prior understanding. Published by the National Science Teachers Association.

Eka Sulistyowati. (2014). Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara, h.41-43.

Kemendikbud. (2013) Peraturan Menteri Pendidikan Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 70 Tahun 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Ngalimun. (2014). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressinso.

Ni Putu Widiawati, Ketut Pudjawan, I Gd Margunayasa. (2015). Analisis Pemahaman Konsep Dalam Pelajaran IPA Pada Siswa Kelas IV Sd Di Gugus II Kecamatan Banjar. PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. 3(1).

Monawati. (2015). Hubungan antara Kecerdasan interpersonal dengan Prestasi Belajar. Jurnal pesona Dasar PGSD Universitas Syiah Kuala. 3(3):26.

OECD. (2016). PISA 2015 Results: What Students Know and Can Do-Student Performance in Mathematics, Reading and Science. PISA: OECD Publishing.

Sugiyono. (2015). Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta.

Suyuno. (2015). Implementasi Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syafrudin, U., Edwita, E., & Sarkadi, S. (2018). Pembelajaran Unik Pada Anak Yang Memiliki Kecerdasan Visual Spasial Yang Mengalami Kesulitan Belajar. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 149-160. doi:10.32332/elementary.v4i2.1231.

Theresia K.Brahim, Kusmajid Abdullah & Najib Hasan. (2015). Penelitian Ilmiah (Pengertian, Penerapan, dan Pengetahuan Tambahan). Jakarta: Suara GKYE Peduli Bangsa.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Anak under by Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics

View My Stats