PERBANDINGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS ANTARA PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GI DENGAN STAD

Vera Hidaya, Tina Yunarti, Rini Asnawati

Abstract


The weakness of students mathematical problem solving ability are triggered by several factors. One of them is the implementation of learning modelthat is not appropriate. Two type of cooperative learning models which can improve students mathematical problem solving ability are GI and STAD. The purpose of this research was to compare the students mathematical problem solving ability between cooperative learning model of GI and STAD type. This research population was all students of grade 8th of SMP Negeri 2 Adiluwih in academic year of 2014/2015 that was distributed into six classes, and it was gotten students of VIII D and VIII E class as samples by purposive random sampling technique. This research data were obtained by test of mathematical problem solving. Based on the result of research, theres no difference of students mathematical problem solving in cooperative learning model of GI and STAD type.

Rendahnya kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dipicu oleh beberapa faktor. Salah satunya adalah penggunaan model pembelajaran yang tidak tepat. Dua tipe model pembelajaran kooperatif yang dapat meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis adalah GI dan STAD. Tujuan penelitian ini adalah untuk membandingkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa antara model pembelajaran kooperatif tipe GI dan STAD. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Adiluwih tahun pelajaran 2014/2015 yang terdistribusi dalam enam kelas, diperoleh siswa kelas VIII D dan VIII E sebagai sampel melalui teknik purposive random sampling. Data penelitian diperoleh melalui tes kemampuan pemecahan masalah matematis. Berdasarkan hasil penelitian, tidak ada perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematis dalam model pembelajaran kooperatif tipe GI dan STAD.

Kata kunci: GI, kemampuan pemecahan masalah, STAD


Full Text:

PDF

References


Budiningsih, Asri. 2005. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Rineka Cipta.

Depdiknas. 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 Tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.

Mullis, V.S.I., Martim, M.O., Foy, P. & Arora, A. 2012. TIMSS 2011 International Result in Mathematics. Tersedia di http//timss.bc.edu. [8 September 2014].

OECD. 2012. PISA Result: What Student Know and Can Do Performance In Reading, Mathematics and Sience (Volume 1). Tersedia di http//www.oecd.org. [8 September 2014].

Rusman. 2012. Model-Model Pembelajaran. Bandung: Raja Persindo Persada.

Slavin, Robert E. 2005. Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

______________. 2011. Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.