PENGARUH PENGGUNAAN METODE HYPNO-NEURO LINGUISTIC PROGRAMMING TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA

Qorriatul Hayati, Arnelis Djalil, M. Coesamin

Abstract


This quasi-experimental research aimed to know the influence of guided Hypno-NLP learning model by students mathematical comunication skills. The population of this research was all students of grade eighth of SMP IT Baitul Muslim Way Jepara even semester in the academic years of 2013/2014 as many as 145 students that was distributed into five classes (VIII A-VIII E). The samples were taken by purposive sampling and it was obtained that VIII E as experimental class and VIII B as control class. This research used post-test only control design. The data of this research were the score of students mathematical comunication potency which was obtained by test. Based on the results of data analysis, it was obtained that the students mathematical comunication potency with Hypno-NLP learning was better than conventional learning model. Thus, it could be concluded the implementation of Hypno-NLP metode affect on the students mathematical communication skills.

Penelitian eksperimen ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Hypno-NLP terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP IT Baitul Muslim Way Jepara semester genap tahun pelajaran 2013/2014 sebanyak 145 siswa yang terdistribusi dalam lima kelas (VIII AVIII E). Sampel diambil dengan teknik purposive sampling dan diperoleh siswa kelas VIII E sebagai kelompok eksperimen dan siswa kelas VIII B sebagai kelompok kontrol. Penelitian ini menggunakan post-test only control design. Data penelitian ini berupa skor kemampuan komunikasi matematis siswa yang diperoleh melalui tes. Berdasarkan hasil analisis data, diperoleh bahwa kemampuan komunikasi matematis siswa dengan pembelajaran Hypno-NLP lebih baik dari pembelajaran konvensional. Dengan demikian,dapat disimpulkan bahwa penerapan metode Hypno-NLP berpengaruh terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa.

Kata kunci: Hypno-NLP, kemampuan komunikasi matematis, konvensional


Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, Mulijono. 2009. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Reneka Cipta.

Hakim, Andri. 2010. Hypnosis in Teaching. Jakarta: Visi Media

Pusat Bahasa.

Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Bahasa.

Sailendra, Annie. 2014. Neuro Lingusitic Programming. Yogyakarta: Bhafana Publising

Sudjana. 2005. Meotode Statistika. Bandung: Tarsito.

Suriasumantri, Jujun, S. 2005. Filsafat Ilmu. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

Turmudi, Aljupri. 2009. Pembelajaran Matematika. Jakarta: Ditjen Pendidikan Islam, Departemen Agama Republik Indonesia.

Yustisia, N. 2013. Hypnosis. Yogyakarta: ArRuzz Media.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.