Cadet Worksheet (CW) Design to understand how to determine the area of ​​the water plane (WP) and tons per centimeter of immersion (TPC) using the Simpson 1/3 formula

Vigih Hery Kristanto, Eka Nurmala Sari Agustina, Tanti Diyah Rahmawati, Wulan Marlia Sandi

Abstract


The aim of this research is to determine the quality of the Cadet Worksheet (LKT) design and to find out how the LKT design is suitable for use to understand how to determine the area of the Water Plane (WP) and Tons per Centimeter Immersion (TPC) using the Simpson 1/3 formula. This research is a qualitative research type of intrinsic case study. Researchers develop the LKT design, then determine the quality of the LKT design based on the validator's opinion. The quality of the LKT design is in the very suitable category with a KyDr gain of 92%. In addition, an LKT design that is suitable for use to understand how to determine the area of the water plane (WP) and tons per centimeter of immersion (TPC) using the Simpson 1/3 formula must contain a course identity that contains learning objectives, an introduction, namely contextual problem orientation, activities that aims to understand prerequisite material, concept discovery activities, activities to apply concepts, practice questions to deepen concepts.

Keywords: cadets worksheet (CW); design; simpson formula 1/3

Abstrak
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kualitas desain Lembar Kerja Taruna (LKT) dan untuk mengetahui bagaimana desain LKT yang layak digunakan untuk memahami cara penentuan luas Water Plane (WP) dan Ton per Centimeter Immersion (TPC) menggunakan formula Simpson 1/3. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif jenis intrinsic case study. Peneliti mengembangkan desain LKT, kemudian menentukan kualitas desain LKT berdasarkan pendapat validator. Kualitas desain LKT berada pada kategori sangat layak digunakan dengan perolehan KyDr sebesar 92%. Selain itu, desain LKT yang layak digunakan untuk memahami cara Penentuan Luas Water Plane (WP) dan Ton per Centimeter Immersion (TPC) Menggunakan Formula Simpson 1/3 harus memuat identitas mata kuliah yang berisi tujuan pembelajaran, pendahuluan yaitu orientasi masalah kontekstual, aktivitas yang bertujuan untuk memahami materi prasayarat, aktivitas penemuan konsep, aktivitas untuk menerapkan konsep, soal latihan untuk memperdalam konsep.

Kata Kunci: desain; formula simpson 1/3; lembar kerja taruna (LKT)


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v12i3.pp165-177


References


Afandi, M. A. (2022). Urgensi Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Al-Ibtida, 10(01), 1–16.

Guo, W. (2023). Solving problems involving numerical integration (II): Modified Simpson’s methods for equal intervals of odd numbers. STEM Education, 3(3), 171–189. https://doi.org/10.3934/steme.2023011

Hafiza, H., Hairida, H., Rasmawan, R., Enawaty, E., & Ulfah, M. (2022). Profil Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Kelas XI IPA di SMAN 9 Pontianak Pada Materi Sistem Koloid. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4036–4047. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2685

Handayani, F., & Julaikah, D. I. (2022). Analisis Soal Latihan Tema Familie Dalam Aplikasi Deutsch Hören & Lesen Keterampilan Membaca Kelas XI SMA Semester 2. Laterne, 11(2), 117–131. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/laterne/article/view/48233

Muhsan, R., Hanim, N., & Zuraidah. (2022). Analisis Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Prezi Berbasis Metode Problem Solving pada Materi Perubahan Lingkungan. Prosiding Seminar Nasional Biotik, 10(2), 57–65.

Ningrum, A. K. P., Khaerunnisa, E., & Ihsanudin, I. (2023). Lembar Kerja Peserta Didik Berbantuan Video Animasi Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 841–849. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4572

Park, K. phil, Ku, J., Lee, J., & Ku, N. (2023). Real-time ship stability evaluation program through deterministic method based on second-generation intact stability. International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering, 15, 100526. https://doi.org/10.1016/j.ijnaoe.2023.100526

Puspasari, H., Puspita, W., Farmasi Yarsi Pontianak, A., & Barat, K. (2022). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Tingkat Pengetahuan dan Sikap Mahasiswa terhadap Pemilihan Suplemen Kesehatan dalam Menghadapi Covid-19 Validity Test and Reliability Instrument Research Level Knowledge and Attitude of Students Towards Elections Health Supplements in Facing Covid-19. Jurnal Kesehatan, 13(1), 65–71. http://ejurnal.poltekkes-tjk.ac.id/index.php/JK

Shofiyah Qonitah, Liska Berlian, & Lulu Tunjung Biru. (2022). Validitas E-LKPD Berbasis PBL Tema Energi dan Makanan dalam Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(3), 443–454. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i3.636

Sihaloho, D. I. R., & Dantes, N. (2023). Pengembangan instrumen skala kecerdasan emosional pada masa remaja siswa SMA dan SMK. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 126. https://doi.org/10.29210/1202322660

Siti Chadijah. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Dalam Pendidikan. Seminar Nasional Pendidikan, 4(1), 121–126. http://ap.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/12/Bayu-Aji-Pangestu.pdf

Syuzita, A., Susilawati, S., & Sukarso, A. (2023). Validation of E-Module Based on Argument-Driven Inquiry using 3D Page Flip Professional to Improve Students’ Generic Science, Critical Thinking and Scientific Argumentation Abilities. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(8), 6272–6277. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i8.4947

Umbaryati, U. (2016). Pentingnya LKPD pada pendekatan scientific pembelajaran matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 217–225. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/21473%0Ahttps://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/download/21473/10157

Warahmah, M., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Pendekatan Dan Tahapan Penelitian Dalam Kajian Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal DZURRIYAT : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 72–81. https://doi.org/10.61104/jd.v1i2.32

Yulia, E., Riadi, S., & Nursanni, B. (2023). Validity of Interactive Multimedia on Metal Coating Learning Developed Using the ADDIE Model. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(5), 3968–3974. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i5.3772


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.