Analisis Math Anxiety Taruna Tingkat 1 Politeknik Pelayaran Surabaya
Abstract
Math anxiety can be interpreted as feelings of discomfort, anxiety, fear, and lack of confidence when solving math problems. Cadets with high math anxiety have a lack of confidence and anxiety about mathematics lectures so that they feel like avoiding mathematics or immediately ending mathematics learning. This study aims to describe the results of math anxiety analysis in level 1 cadets. The approach used is a qualitative approach with a descriptive method designed to explain the level of cadets' level 1 math anxiety which is reviewed from 4 indicators, namely somatic, cognitive, affective, and mathematical knowledge indicators. The subject of this research is level 1 cadets in 2023/2024 of the Surabaya Shipping Polytechnic. The instrument used was a math anxiety questionnaire which was analyzed using a likert scale to determine the average percentage of each indicator and the category of math anxiety based on the results of the analysis. Descriptively, it can be concluded that cadets' math anxiety has the highest number of high categories and the affective indicator occupies the highest percentage of other indicators. Cadets with high math anxiety have a lack of confidence and anxiety about mathematics lectures so that they feel like avoiding mathematics or immediately ending mathematics learning.
Keywords: analysis; cadets; math anxiety
Abstrak
Math anxiety dapat diartikan sebagai perasaan tidak nyaman, gelisah, takut, tidak percaya diri saat menyelesaikan persoalan – persoalan matematika. Taruna dengan math anxiety yang tinggi memiliki rasa kurang percaya diri dan gelisah terhadap perkuliahan matematika sehingga timbul perasaan ingin menghindari matematika ataupun segera mengakhiri pembelajaran matematika. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan hasil analisis math anxiety pada taruna tingkat 1. Pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif yang dirancang untuk menjelaskan tingkat math anxiety taruna tingkat 1 yang ditinjau dari 4 indikator yaitu indicator somatic, cognitive, affective, dan mathematical knowledge. Subyek penelitian ini adalah taruna tingkat 1 tahun 2023/2024 Politeknik Pelayaran Surabaya. Instrumen yang digunakan adalah angket math anxiety yang dianalisis menggunakan skala likert untuk menentukan persentase rata – rata setiap indikator serta kategori math anxiety berdasarkan hasil analisis. Secara deskriptif dapat disimpulkan bahwa math anxiety taruna memiliki jumlah kategori tinggi terbanyak dan indikator affective menempati persentase tertinggi dari indikator lainnya. Taruna dengan math anxiety yang tinggi memiliki rasa kurang percaya diri dan gelisah terhadap perkuliahan matematika sehingga timbul perasaan ingin menghindari matematika ataupun segera mengakhiri pembelajaran matematika.
Kata Kunci: analisis; math anxiety; taruna
DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v12i3.pp178-188
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Anggini, Y. C., & Syarqawi, A. (2023). Tingkat Kecemasan Menghadapi Dunia Kerja pada Mahasiswa Akhir Prodi Bimbingan Konseling Pendidikan Islam UIN Sumatera Utara Medan. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 1273–1278. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.426
Desy, H., Maritim, A., & Banjarmasin, N. (2022). Pena Jangkar. 2(1), 1–11.
Dowker, A., Sarkar, A., & Looi, C. Y. (2016). Mathematics anxiety: What have we learned in 60 years? Frontiers in Psychology, 7(APR). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00508
Gumilar, A. (2023). Analisis Efek Kecemasan Matematika ( Mathematics Anxiety ) Pada Siswa Terkait dengan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMK. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(9), 4011–4020. https://journal-nusantara.com/index.php/JIM/article/view/2088
Ismail, N., Garba, A., Osman, S., Ibrahim, N. H., & Bunyamin, M. A. H. (2022). Exploring teacher effects on intensifying and minimizing mathematics anxiety among students in Sokoto State, Nigeria. International Journal of Evaluation and Research in Education, 11(1), 161–171. https://doi.org/10.11591/ijere.v11i1.22189
Julya, D., & Nur, I. R. D. (2022). Studi Literatur Mengenai Kecemasan Matematis Terhadap Pembelajaran Matematika. Didactical Mathematics, 4(1), 181–190. https://doi.org/10.31949/dm.v4i1.2006
Marticion, J. A. (2021). Mathematical Anxiety as Predictor of Learning Motivation Strategies. Southeast Asian Mathematics Education Journal, 11(1), 13–24. https://doi.org/10.46517/seamej.v11i1.123
Milena, P. C., Nugraheni, P., Yuzianah Program Studi Pendidikan Matematika, D., Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F., Muhammadiyah Purworejo, U., & Tengah, J. (2022). Analisis faktor penyebab kecemasan belajar matematika pada siswa SMA ditinjau dari hasil belajar. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 133–140.
MZ, Z. A., Rendani, F., Nainggolan, M. S., & Jannah, N. (2018). Pembelajaran Kooperatif Dalam Mereduksi Kecemasan Matematis Siswa (Math Anxiety). Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 1(1), 23–27. https://doi.org/10.33578/prinsip.v1i1.17
Neil, L. E. (2015). Teachers’ identification of anxiety and somatic symptoms in their pupils. 1–282. https://search.proquest.com/docview/2116903866?accountid=14553%0Ahttp://sfx.carli.illinois.edu/sfxuiu?url_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&genre=dissertations+%26+theses&sid=ProQ:ProQuest+Dissertations+%26+Theses+Global&atitle
Purba, pratiwi bernadetta. (2023). Kecemasan Matematika Pada mahasiswa pendidikan matematika. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 5629–5636. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JET/article/view/1618
Reni Nuraeni, & Munandar, D. R. (2023). Analisis Kecemasan Matematis Siswa SMP Terhadap Hasil Belajar Matematika. Didactical Mathematics, 5(2), 361–368. https://doi.org/10.31949/dm.v5i2.5862
Sasanguie, D., Larmuseau, C., Depaepe, F., & Jansen, B. R. J. (2024). Anxiety about Mathematics and Reading in Preadolescents Is Domain-Specific. Journal of Intelligence, 12(2). https://doi.org/10.3390/jintelligence12020014
Sekolah, S., Agama, T., Putra, I., Ciamis, G., Kusmayanti, I., Tinggi, S., & Putra, A. I. (n.d.). JPD: Jurnal Pendidikan Dasar ANALISIS TINGKAT MATH ANXIETY DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR DI MASA PANDEMI COVID-19. https://doi.org/10.21009/JPD.13.08
Sholichah, F. M., & Aini, A. N. (2022). Math Anxiety Siswa: Level dan Aspek Kecemasan. Journal Mathematic Learning Innovation (JMLI), 1(2), 125–134.
Sukri, A., Rizka, M. A., Purwanti, E., Ramdiah, S., & Lukitasari, M. (2022). European Journal of Educational Research. European Journal of Educational Research, 11(2), 859–872.
Suren, N., & Ali Kandemir, M. (2020). The effects of mathematics anxiety and motivation on students’ mathematics achievement. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 8(3), 190–218. https://doi.org/10.46328/IJEMST.V8I3.926
Tarbiyah, F., Keguruan, D. A. N., Islam, U., Sultan, N., & Kasim, S. (2024). PELAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING ( Studi Kasus di SMK Negeri 5 Pekanbaru ).
Vivin, V. (2019). Kecemasan dan motivasi belajar. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 8(2), 240–257. https://doi.org/10.30996/persona.v8i2.2276
Zahra, N., & Haerudin, H. (2023). Analisis Tingkat Kecemasan Matematis Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Fibonaci: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 33. https://doi.org/10.24114/jfi.v4i1.45931
Zanabazar, A., Deleg, A., Ravdan, M., & Tsogt-Erdene, E. (2023). the Relationship Between Mathematics Anxiety and Mathematical Performance Among Undergraduate Students. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 11(1), 309–322. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v11i1.780
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexing by:
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.