ASESMEN PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS ROUND TABLE DAN TUTOR SEBAYA

Nurain Suryadinata, Erimson Siregar

Abstract


Abstract

The purpose of this research is to develop a model of mathematics learning assessment based on Round Table and Peer Tutor. This research is a Research and Development (R&D) research conducted at the Mathematics Education Study Program, University of Lampung. This research is a Research & Development (R&D) and involves 30 students as test subjects. Data collection techniques using questionnaires and observations. The results of this study obtained a mathematical learning assessment model based on the Round Table and Peer Tutor. The results of this study obtained an assessment model that combines a Round Table with peer tutors that can be used by teachers to detect student weaknesses in certain concepts and at the same time corrective steps can be taken by fellow students themselves. In addition, teachers can give assessments to students using this assessment model.

Keywords:  assessment; mathematics; peer tutor; round table

 

Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan suatu model asesmen pembelajaran matematika berbasis round table dan tutor sebaya. Penelitian ini merupakan penelitian Research and Development (R&D) yang dilaksanakan di Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Lampung. Penelitian ini merupakan Research & Development (R&D) dan melibatkan subjek ujicoba sebanyak 30 mahasiswa. Teknik pengumpulan data menggunakan angket dan observasi. Hasil penelitian ini didapatkan suatu model asesmen pembelajaran matematika berbasis round table dan tutor sebaya. Hasil penelitian ini mendapatkan model asesmen yang mengkombinasikan round table dengan tutor sebaya yang dapat digunakan oleh guru untuk mendeteksi kelemahan siswa pada konsep tertentu dan saat bersamaan langkah perbaikannya dapat dilakukan oleh sesama siswa itu sendiri. Selain itu, guru dapat memberi penilaian pada siswa menggunakan model asesmen ini.

Kata Kunci: asesmen; matematika; round table; tutor sebaya

 

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v10i2.pp208-219

 


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.