FAKTOR PENYEBAB KESALAHAN SISWA SMK DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA PADA MATERI PELUANG

Windi Ria Astuti, Noerhasmalina Noerhasmalina, Binti Anisaul Khasanah

Abstract


It is not easy for students to understand the questions in the form of stories so that errors often occur in the process of solving problems. This study aims to describe the factors that cause vocational students' errors in solving story problems based on Anne Newman. This research is a qualitative research. The instrument used in this research is a test which consists of 3 questions and an interview guide. The subjects in this study were students of class XII TKJ SMK Patria Gadingrejo. Analysis of the data using the analysis of the location of student errors based on Anne Newman's procedure, namely a) reading the problem, understanding the problem, b) transforming the problem, c) process skills, and d) writing the final answer. The factors that cause student errors at each stage are: 1) misunderstood the problem, the cause of which is the lack of understanding and thoroughness of students; 2) problem transformation errors, the reason is that students do not master the concept and do not have mastery of the material; 3) process skill errors, the cause of which students are wrong in doing the initial steps of work; 4) errors in writing the final answer, the reason is that students are not accustomed to writing conclusions.

 

Keywordserrors; newman; probability; story problems

 

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v9i4.pp413-426


References


Amalia, S. R. (2017). Analisis Kesalahan Berdasarkan Prosedur Newman dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau dari Gaya Kognitif Mahasiswa. Aksioma, 8(1), 17–30.

Anshori, M. T. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita materi perbandingan di kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(1), 1–10. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/23626/18546

Ario, M. (2016). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMK Setelah Mengikuti Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Ilmiah Edu Research, 5(2), 125–134. https://media.neliti.com/media/publications/58732-ID-analisis-kemampuan-penalaran-matematis-s.pdf

Farida, N. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP kelas VIII dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika. AKSIOMA, 4(2).

Hayyulbathin, I., Winarni, R., & Murwaningsih, T. (2011). Modification of Polya’s Step to Solve Math Story Problem. 5th ICRIEMS Proceedings, 119–126. http://seminar.uny.ac.id/icriems/sites/seminar.uny.ac.id.icriems/files/proceeding2018/ME16_Isfa Hayyulbathin.pdf

Kania, N., & Arifin, Z. (2018). Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Prosedur Newman. PROCEDIAMATH Integrasi Dan Penerapan STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) Dalam Pendidikan Matematika, 1–10.

Laila, N., Khotimah, H., & Permatasari, B. I. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Perbandingan Berdasarkan Prosedur Newman Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 14 Balikpapan Tahun Ajaran 2018/2019. Kompetensi, 13(1), 1–8.

Mahmudah, W. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Bertipe Hots Berdasar Teori Newman. Unsida Journal of Mathematics and Computer Science, 4(2), 49–56.

Nurussafa’at, F. A., Sujadi, I., & Riyadi, R. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Volume Prisma dengan Fong’s Shcematic Model For Error Analysis Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pembelajaran Matematika, 4(2), 174–187.

Pradini, W. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linear Dua Variabel. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 33–45. https://doi.org/10.21831/pg.v14i1.21481

Pramestasari, A. ., As’ari, A. ., & Hidayanto, E. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Open-Ended Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Implusif. Seminar PPG, 505–513.

Putri, A. W., & Nuraida, R. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Mengerjakan Soal Cerita Aritmatika Sosial Ditinjau Berdasarkan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(4), 289–298. https://drive.google.com/file/d/1o8KKvldXjomNkTodEJBLnE0RwSrjoeTs/view

Rofi’ah, N., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 120–129. https://doi.org/10.20527/edumat.v7i2.7379

Safitri, F. A., Sugiarti, T., & Hutama, F. S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Berdasarkan Newman’s Error Analysis (NEA). Jurnal Profesi Keguruan, 5(1), 42–49. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpk/article/view/18465/9305

Setiani, L. I. N., Vahlia, I., Farida, N., & Suryadinata, N. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Trigonometri Berdasarkan Teori Newman Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 8(2), 89–99.

Siregar, N. R. (2017). Persepsi Siswa pada Pelajaran Matematika: Studi Pendahuluan pada Siswa yang Menyenangi Game. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 224–232. file:///C:/Users/ASUS/Downloads/2193-4620-1-SM.pdf

Yunia, N., & Zanthy, L. S. (2020). Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Aritmatika Sosial. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 105–116. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3206


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.