PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MATERI LINGKARAN BERBASIS PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION UNTUK SISWA SMP/MTS

Tuti Alawiyah, Kartini Kartini, Syarifah Nur Siregar

Abstract


This study aimed to develop valid and practical circle materials based on a realistic mathematics education approach to facilitate the mathematical understanding ability of eighth-grade students of SMP/MTs. This research and development used the ADDIE development model covering the Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation stages. The subjects of the small group trial were 6 eighth-grade students of SMPN 21 Pekanbaru. The data were collected using a validity sheet for validity and a questionnaire for practicality. Based on the results of the analysis of the obtained data, the average validity reached 85.5 with a very valid category and average practicality of 93.45 with a very practical category. Therefore, it can be concluded that the developed materials are valid and practical.

 

Keywords: circle material; mathematics teaching materials; realistic mathematics education approach; mathematical understanding ability

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v9i4.pp373-385


References


Efuansyah., & Wahyuni, R. (2018) “Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis PMRI Pada Materi Kubus dan Balok Kelas VIII”. Jurnal Derivat. 5(2): 28-41.

Hendriana, H., Rohaeti, E.E. & Sumarno, U. (2017). Hard Skills and Soft Skills. Bandung: Aditama.

Hernawan, A.H., Permasih & Dewi, L. (2012). Pengembangan Bahan Ajar. Direktorat UPI. Bandung

Kemendikbud. (2019). Laporan Hasil Ujian Nasional. (Online), https://puspendik.kemdikbud.go.id/hasil-un/. Diakses 30 Juli 2020.

Kemendikbud. (2016). Permendikbud Nomor 8 Tahun 2016 tentang Buku yang Digunakan oleh Satuan Pendidikan.

Kemendikbud. (2014). Permendikbud Nomor 58 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama / Madrasah Tsanawiyah.

Mayani, S., & Rizki, S. (2016) “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Pada Materi Program Linear”. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro. 5(1): 25-39.

Norsanty, U.O., & Chairani, Z. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Materi Lingkaran Berbasis Pembelajaran Guided Discovery Untuk Siswa SMP Kelas VIII. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 12-23.

Purnomo, D. (2011). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Sebagai Sarana Pengembangan Kreativitas Berpikir. Aksioma: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika UPGRIS Semarang, 2(1), 1-8.

Ramdani, I. (2014). Pengembangan Bahan Ajar dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Untuk Memfasilitasi Pencapaian Literasi Matematika Siswa Kelas VII. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Sunismi. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Geometri Dan Pengukuran Berbasis Realistic Mathematics Education (RME) Untuk Siswa Smp Kelas VIII. JPM : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1-14

Tegeh, I.M., & Kirna, I.M. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan dengan ADDIE Model. Jurnal Ika, 11(1), 12-26

Widyastuti, E. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Komunikasi Matematis Siswa Dengan Menggunakan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Alphamath, 1(1), 1-14.

Wijaya, A. (2011). Pendidikan Matematika Realistik: Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.