PENGEMBANGAN HANDOUT DENGAN PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK INDONESIA (PMRI) UNTUK MEMFASILITASI PENALARAN MATEMATIS
Abstract
The purpose of this study is to produce a mathematics handout with PMRI approach to facilitate students mathematical reasoning on valid and practical matrix material. The research type used in this research and development is the ADDIE model. The stages in the ADDIE model are: analyze, design, develop, implement, and evaluate. Data collection techniques in this study were interviews and questionnaires. The data collection instruments used were interview sheets, and validation questionnaires (media experts and material experts), practicality questionnaires (student responses). Data analysis used is to calculate the valid and practical scale of the resulting development product. Qualitative data analysis was obtained from the comments or suggestions given by media experts and material experts. Based on the validation results by 2 material experts, it was obtained a percentage of 83% was categorized as valid, and 2 media experts obtained a percentage of 76% in the valid category. The trial was conducted at Muhammadiyah High School 1 Way Jepara with a total of 6 students to see the practicality of the handout developed. The practicality results of the student response questionnaire obtained an average of 79.33% and categorized as practical. Based on the predetermined criteria, the mathematics handout that has been developed meets the valid and practical category.
Keywords: handouts; indonesian realistic mathematics education (PMRI); mathematical reasoning
DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v8i2.pp365-378
Alternative Link -> PDF
Full Text:
PDFReferences
Adillah, G. 2017. Pengembangan Modul Matematika Berbasis Realistic Mathematic Education (RME) untuk Memfasilitasi Kemampuan Penalaran Matematika Siswa Madrasah Tsanawiyah Pekanbaru. Skripsi tidak diterbitkan. Pekanbaru: UIN Sultan Syarif Kasim Riau.
Agustin, R. D. 2016. Kemampuan Penalaran Matematika Mahasiswa Melalui Pendekatan Problem Solving. Jurnal Pedagogia. 5(2), 179-188.
Antika, R., Ardila, R. & Silvyana, L. 2019. Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP dan Kemampuan Percaya Diri. Jurnal On Education. 1(4),605-611.
Helmanda, R., Elniati, S., &Amalita, N. 2012. Pengembangan Handout Matematika Berbasis Pendekatan Realistik untuk Peserta Didik SMP Kelas VII Semester
Jurnal Pendidikan Matematika UNP. 1(1), 75-79.
Idris, I. & Silalahi, D.K. 2016. Penerapan Pendekatan Pendidikan Realistik Indonesia (PMRI) untuk Meningkatkan Kemampuan Penyelesaian Soal Cerita pada Kelas VII A SMP UTY. Jurnal EduMatSains. 1(1), 73-82.
Muchlis, E. E. 2012. Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Perkembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas II SD Kartika 110 Padang. Jurnal Exacta. X(2), 136-139.
Ningtyas, R. dan Yunianta, T.N.H. 2014. Pengembangan Handout Pembelajaran Tematik untuk SIswa Sekolah Dasar Kelas III. Scholaria. 4(3), 42-53.
Offirston, T. 2014. Aktivitas Pembelajaran Matematika Melalui Inkuiri Berbantuan Software Cinderella. Yogyakarta: Deepublish.
Ramdani, Y. 2012. Pengembangan Instrumen dan Bahan Ajar untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi, Penalaran, dan Koneksi Matematis dan Konsep Integral. Jurnal Penelitian Pendidikan. 13 (1), 44-52.
Siwardani, N., Dantes, N., & Sunu, IGK A. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran ADDIE terhadap Pemahaman Konsep Fisika dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Mengwi Tahun Pelajaran 2014/2015. E-Jurnal Program Pasca Sarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Administrasi Pendidikan. 6(1), 1-10.
Sudarman, S. W. 2014. Eksperimentasi Pembelajaran RME dengan Problem Solving dan RME dengan Problem Prasing ditinjau dari kreativitas siswa. Jurnal Aksioma. 3(2), 23-34.
Wahidin & Sugiman. 2014. Pengaruh Pendekatan PMRI Terhadap Motivasi Berprestasi, Kemampuan Pemecahan Masalah dan Prestasi Belajar. Jurnal Pythagoras. 9(1), 99-109.
Widari, I G.A.A, Putra, I G.N.N, & Suwija, I K. 2013. Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik sebagai Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Bangun Ruang Pada Siswa Kelas IV A SDN 9 Sesetan Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Santiaji Pendidikan. 3(2), 189- 212.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexing by:
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.