PENERAPAN REALQU PADA SISTEM BILANGAN REAL DALAM PEMBELAJARAN DI MASA PANDEMI COVID-19

Era Dewi Kartika, Dyah Ayu Sulistyaning Cipta, Laila Nur Rohmah

Abstract


The purpose of this study was to analyze the application of the RealQu, which is a mobile learning media that contains real number system material that will support online lectures during the Covid-19 pandemic. The research method used is descriptive analysis. The research subjects were 20 students who had taken the real analysis. The data collection technique was carried out by analyzing student answers and conducting interviews with the interview guidelines. The results showed that students were more assisted and facilitated by the RealQu learning media which contained the real number system theorems. This is indicated by an increase in the value and results of the analysis by the stages of solving the questions which also increased after the use of RealQu. During the interview, students also stated that Realqu helped them remember all the theorems and how they were used in problem-solving.

 Keyword:  covid-19; learning media; RealQu; the real number system

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v8i2.pp238-249

 

 

Alternative Link -> PDF


Full Text:

PDF

References


Aji, Rizqon Halal Syah. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM; Jurnal Sosial & Budaya Syar-i FSH UIN Syarif Hidayatullah Jakarta Vol. 7 No. 5 (2020), pp. 395-402.

DOI: 10.15408/sjsbs.v7i5.15314

Apriyanto, M. Tohimim. Hilmi, Rivan Azizul. (2019). Media Pembelajaran Matematika (Mobile Learning) Berbasis Android. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Penelitian Pendidikan Matematika (SNP2M) 2019 UMT

Basya, Futri Yuhan. Rifa’i, Aulia Faqih. Arfinanti, Nurul. (2019). Pengembangan Mobile Apps Android Sebagai Media Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Kontekstual Untuk Memfasilitasi Pemahaman Konsep. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika(JPPM) /Vol I No 1

Ependi, Usman. Sopiah, Nyimas. (2015). Pemanfaatan Teknologi Berbasis Android Sebagai Media Belajar Matematika Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah MATRIK Vol.17 No.2, Agustus 2015:109 -122

Firman. Rahman, Sari Rahayu (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES) Volume 02, No 02 Maret 2020.

Herliandry, Luh Devy. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal

Teknologi Pendidikan Vol. 22, No. 1, April 2020

Kurniati, Dian. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Analisis Realberbasis Web Dalam Bentuk E-Learning. Kadikma, Vol. 5, No. 3, hal 1-12, Desember 2014.

Purnama, Rio Bagus. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android sebagai Suplemen Pembelajaran Fisika SMA pada Materi Usaha Dan Energi. Jurnal Pembelajaran Fisika Vol 5, No 4 (2017).

Qurohman, M. Taufik. (2019). Pengembangan Aplikasiperangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Android. Jurnal Pedagogik,Vol. 06No. 02, Juli-Desember 2019.

Rahmat, Riki Fajri. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning Pada Mata Pelajaran Simulasi Digital. Jurnal Inovasi Teknologi PendidikanVolume 6, No 2, Oktober 2019 (116-126)

Ramadan, Fadlilah Aziz. (2019). Pengembangan Mobile Learning Rensi (Relasi Dan Fungsi) Berbasis Android Pada Pokok Bahasan Relasi Dan Fungsi Sebagai Sumber Belajar Mandiri Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika (JPPM)/Vol I No 1 Februari 2019

Rosali, Ely Satiyasih. (2020). Aktifitas Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Jurusan Pendidikan Geografi Universitas Siliwangi Tasikmalaya. Geography Science Education Journal (GEOSEE)Volume 1 Nomor 1 Bulan Juni Tahun 2020.

Setyadi, Danang. (2017). Pengembanganmobile Learningberbasisandroid Sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Satya Widya,Vol. 33, No. 2. Desember 2017: 87-92

Wahyono, Joko. (2018). Pengembangan Aplikasi Mobile LearningUntuk Pembelajaran Matematika Materi Operasi Aljabar Siswa SMP. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan MatematikaVol.9, No.2,Desember 2018


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.