PENGARUH PENDEKATAN PROBLEM POSING TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA

Ratnu Merry, Sugeng Sutiarso, Nurhanurawati Nurhanurawati

Abstract


This quasi experimental research aims to find out the influence of problem posing approach towards student’s ability of mathematical com­mu­nication which is obtain by problem posing into three cognitive activiiesy that are pre-solution posing, within solution posing and post solution posing. Population is students of eighth grade even semester of SMPN 1 Natar South Lampung in 2012/2013 as many as 391 students who distributed in twelve classes. The sample purposive sampling technique, that are VIII E and VIII H class. The design is the posttest-only control-group. Based on the results of hypothesis test, average of the student’s ability of mathematical communication in problem posing approach class is higher than average of students’ ability of mathe­matical communication in conventional learning class. Thus, problem posing approach influences student’s ability of mathematical com­munication of students SMPN 1 Natar South Lampung in 2012/2013.

Penelitian eksperimen semu ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pendekatan problem posing terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa yang diaplikasikan dalam 3 (tiga) akti­vitas kognitif yaitu pre-solution posing, within solution posing dan post solution posing. Popu­lasi adalah siswa kelas VIII semester genap SMP Negeri 1 Natar Lampung Selatan tahun pelajaran 2012/2013 se­banyak 391 yang terdistribusi dalam dua belas kelas. Pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling. Kelas yang terpilih sebagai sampel yaitu VIII E dan VIII H. Desain penelitian ini adalah posttest-only control-group design. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis diperoleh bahwa rata-rata kemampuan komunikasi matematis siswa dengan pendekatan pembelajaran prob­lem posing lebih besar daripada rata-rata kemampuan komunikasi matematis siswa dengan pembelajaran konvensional. Dengan demikian, pendekatan pem­belajaran problem posing berpengaruh terhadap kemampuan komunikasi mate­matis siswa SMP Negeri 1 Natar Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2012/2013.

Kata Kunci: kemampuan komunikasi matematis, pendekatan Problem Posing, pengaruh


Full Text:

PDF

References


National Countil of Teachers of Mathtematics (NCTM).2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VGA: NCTM

Silver, E. A. 1994. On Mathematical Problem Posing. (Journal for The Learning of Mathematics, 14(1), 19-28). [Online]. Tersedia: http//www. jstor.org/. [20 Januari 2013]

Sudijono, Anas. 2008. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada

____________. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Wihatma, Ujang. 2004. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SLTP Melalui Cooperative Learning Tipe (STAD). [Online]. Tersedia: http://pps.edu/org/ abstraktheis/abstrakmat/abstrak-04.html. [27 September 2012]


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.