PENGEMBANGAN MEDIA SCAFFOLDING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN DISPOSISI MATEMATIS SISWA

Nia Rachmawati, Sugeng Sutiarso, Haninda Bharata

Abstract


This research aimed to develop scaffolding media in mathematics learning which effective in terms of problem solving skills and students' mathematical disposition. The subject of this research was students of VII A class of SMP Negeri 1 Kotabumi. Some types of scaffolding media were cue cards, handouts, examples and suggestions on the materials triangles and rectangles been selected to be developed in two phases of SSCS learning model. The result of validation indicated that the scaffolding media has a standard feasibility of contens, laguages, and media. Additionally results of trials of small groups included in either category. The research data was obtained by the test of problem solving skills and the results of a mathematical disposition observations on each meeting. The research result obtained from the n-gain pretest and posttest get a high score of 0.72 categorized and mathematical disposition on each meeting to increase in most students.

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media scaffolding pada pembelajaran matematikayang efektif ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematis siswa. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VII A SMP Negeri 1 Kotabumi. Beberapa jenis media scaffolding yaitu kartu petunjuk, handouts, contoh dan anjuran pada materi segitiga dan segi empat dipilih untuk dikembangkan pada dua fase model pembelajaran SSCS. Hasil validasi menunjukkan bahwa media scaffolding telah memenuhi standar kelayakan isi, bahasa dan media. Selain itu, hasil uji coba kelompok kecil termasuk dalam kategori baik. Data penelitian diperoleh melalui hasil tes kemampuan pemecahan masalah dan hasil observasi disposisi matematis pada tiap pertemuan. Hasil penelitian diperoleh bahwa n-gain pretest dan posttest mendapatkan skor 0,72 yang berkategori tinggi dan disposisi matematis pada tiap pertemuan meningkat pada sebagian besar siswa.

Kata kunci: disposisi matematis, pemecahan masalah, scaffolding


Full Text:

PDF

References


Abdi, M. Y. S., Nusantara, T, dan Subanji. 2013. Proses Berpikir Siswa Dalam Pemecahan Masalah Optimalisasi dengan Scaffolding. KNPM V, Himpunan Matematika Indonesia, Juni 2013. [Online]. http://fmipa.um.ac.id/index.php/component/attachments/download/198.html. (25 September 2016).

Bikmaz, F. H., Celebi, O., Ata, A., Ozer, E., Soyak, O., and Recber, H. 2010. Scaffolding Strategies Applied by Student Teachers to Teach Mathematics. Educational Research Association The International Journal of Research in Teacher Education 2010, 1 (Special Issue): 25-36 ISSN: 1308-951X.

Borg and Gall. 2003. Educational Research. Library of Congress Cataloging in Publication Data: Pearson Education.Inc.

Hake, R. 1999. Analizing Change/Gain Score. [Online]. http://www.physics.indiana.edu. (03 November 2015).

Katz, L. G. 2009. Dispositions as Educational Goals. [Online]. http://www.edpsycinteractive.org/files/edoautcomes.html. (16 Juni 2015).

Mahmudi, Ali. 2010. Tinjauan Asosiasi antara Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Disposisi Matematis. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Pendidikan Matematika, Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta 17 April 2010. [Online]. http://staff.uny.ac.id.pdf. (14 November 2015).

Meriko, Itayi. 2015. A Window which Lets in Light: The Importance of Selecting and Preparing Instructional Media in Tertiary Education. International Journal of Humanities and Social Science Vol. 5, No. 2, February 2015. [Online]. http://www.ijhssnet.com /journals/Vol_5_No_2_February_2015/ 27.pdf. (16 September 2015).

NCTM. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.

Pizzini, E. L., Abell, S. K., and Shepardson, D. S. 1988. Rethinking Thingking in The Science Classroom, The Science Teacher. [Online]. http://acadiau.ca.pdf. (10 Oktober 2015).

Prabawanto, Sufyani 2013. Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah, Komunikasi, dan Self Efficacy Matematis Mahasiswa Melalui Pembelajaran dengan Pendekatan Metacognitive Scaffolding. Disertasi. Universitas Pendidikan Indonesia. [Online]. http://repository.upi.edu. (29 November 2015).

Sujiati, Anik. 2011. Proses Berpikir Siswa dalam Pemecahan Masalah dengan Pemberian Scaffolding. Universitas Negeri Malang. Tesis. [Online]. http://karyailmiah.um.ac.id/index.php/disertasi/article/view/11900. (12 Mei 2016).

Sutiarso, Sugeng. 2009. Scaffolding dalam Pembelajaran Matematika. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta, 16 Mei 2009.

Syaban, Mumun. 2009. Menumbuhkembangkan Daya dan Disposisi Matematis Siswa Sekolah Menengah Atas Melalui Pembelajaran Investigasi. Jurnal Pendidikan Vol. III, No. 2. [Online]. http://file.upi.edu/Direktori/JURNAL/EDUCATIONIST/Vol._III_No._Juli_2009/08_Mumun_Syaban.pdf. (15 Juli 2015).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.