PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DENGAN TEKNIK PROBING-PROMPTING TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS

Mega Oktaviana, Nur Hanurawati, Arnelis Djalil

Abstract


This quasi experimental research aims to know the influence of cooperative learning model with probing-prompting technique toward student’s mathematical conceptual understanding. The research design is posttest only control group design. The population of this research is all eighth grade students of Junior High School State 2 Wonosobo in academic year 2012/2013. Sample of this research is VIIIB and VIIIC that are determined by purposive random sampling technique. Based on the data analysis, it is concluded that cooperative learning model with probing-prompting technique have influence toward student’s mathematical conceptual understanding.

Keywords: cooperative learning, mathematical conceptual understanding, probing-prompting.


Full Text:

PDF

References


Badan Standar Nasional Pendidikan. 2006. Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta : Depdiknas.

Muslich, Masnur. 2008. KTSP (Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan). Jakarta : PT. Bumi Aksara.

Rosdiana, Nita. 2011. Penggunaan Teknik Probing-Prompting Pada Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Skripsi FPMIPA UPI Bandung : tidak diterbitkan.

Rosnawati, Heni. 2008. Penggunaan Teknik Probing Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP : Suatu Penelitian Eksperimen Terhadap Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Lembang. Skripsi FPMIPA UPI Bandung : tidak diterbitkan.

Soedjadi, R. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta : Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Solihatin, Etin. 2007. Cooperatif Learning : Analisis Model Pembelajaran IPS. Bumi Aksara. Jakarta.

Suhendar, Agus. 2012. Penerapan Teknik Pembelajaran Probing-Prompting Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMA. Skripsi FPMIPA UPI Bandung : tidak diterbitkan.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

      

                               

        

 

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.