UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN GERAK DASAR LONCAT HARIMAU DENGAN KARDUS, BOLA DAN TEMAN

Muhammad Aldino, Rahmat Hermawan, Suranto Suranto

Sari


This study aims to improve basic motor skills tigers jump in class XI IPA-3 MAN Poncowati Terbanggi Large cardboard with the use of tools, balls and friends.  This type of research is a classroom action research (Classroom Action Research). With the research subjects were students of class XI IPA-3, which amounts to 43 students made up of 15 men and 28 women. The instrument used was a basic assessment of the quality movement jump tiger. The results showed that ; 1) in the first cycle with the use of cardboard aids can improve students' basic motion tiger jump, as many as 13 students who completed (30.23%); 2) in the second cycle with the use of tools to improve the motion base ball jump tiger with a mastery level of 48.84%; and 3) in the third cycle with the use of paired with a friend can help improve basic motion jump tiger with a mastery level of 79.07%.  conclusion: With tools such as cardboard boxes, balls and friends can help improve basic motor skills tigers jump in class XI IPA-3 MAN Poncowati Terbanggi Besar.

Kata kunci : alat bantu, PTK, loncat harimau, ketuntasan belajar


Teks Lengkap:

PDF (English)

Referensi


Abdullah, Arma dan Manadji, Agus. 1994. Dasar- Dasar Pendidikan Jasmani. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta.

Arikunto, Suharsimi dkk. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. PT Bumi Aksara. Jakarta.

Departemen Pendidikan Nasional. 2004. Kurikulum Pendidikan Jasmani. Jakarta.

Herrhyanto, Nar dan Hamid, Akib. 2003. Buku Materi Pokok : Statistika Dasar. Pusat Penerbit Universitas Terbuka.

Http://Depdiknas.Go.Id/ / Blog-Archive-9967-8.Html/Kurikulum-Pendidikan-Jasmani-2004. 2013/04/

00WIB

Http://E-Learning.Com/19-05-2009/Doc.Id-Ac. 2013/04/

00WIB

Http://Redaksi.Com/2008/06/23/Model-Pembelajaran-Bermain-Matapelajaran-Pendidikan-Jasmani-Dan-Olahraga-Oleh-Rapija-Dan-Edi Sunjoyo. 2013/04/

00WIB

Husin, Sudirman. 2008. Falsafah Pendidikan Jasmani. Seminar Lokakarya Penjas dan Olahraga. Bandar Lampung.

Kunandar. 2009. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Penerbit Rajawali Pers. Jakarta.

Lutan, Rusli. 1988. Belajar Keterampilan Motorik, Pengantar Teori dan Metode. Depdikbud Dirjen Dikti PPLPTK. Jakarta.

Mahendra, Agus. 2001. Pembelajaran Senam. Penerbit Direktorat Jenderal Olahraga Depdiknas, Jakarta

Margono, S. 2007. Metodologi Penelitian Pendidikan. Rineka Cipta. Jakarta.

Muhajir. 2007. Pendidikan Jasmani Teori dan Praktek. PT Erlangga. Jakarta.

Sahara, Sayuti. 2004. Senam Dasar. Depdikbud. Terbuka. Jakarta.

Samsudin. 2008. Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan SMP/ MTs. Litera. Jakarta.

Slameto. 1995. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. PT Rineka Cipta. Jakarta.

Sopah, Djamah. 2000. Pengaruh Model Pembelajaran dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan No. 22 Tahun Ke 5 Edisi Maret 2000.

Sriyono, dkk. 1991. Teknik Belajar Mengajar Dalam CBSA. Penerbit Rineka Cipta. Jakarta.

Subagiyo. 2007. Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Universitas Terbuka. Jakarta.

Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Penerbit Tarsito. Bandung.

Sujana, Nana. 1991. Teori-Teori Belajar Untuk Pengajaran. Lembaga penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia. Jakarta.

Universitas Lampung. 2008. Format Penulisan Karya Ilmiah. Bandar Lampung.

Uno, Hamzah. B. 2007. Model-Model Pembelajaran. Bumi Aksara. Jakarta.

Usman, Husaini dan Purnomo Setiady Akbar. 2008. Metodologi Penelitian Sosial. Bumi Aksara. Jakarta.


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##



Gedung H, FKIP Universitas Lampung.

Jln. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No.1 Rajabasa

Kota Bandar Lampung, Provinsi Lampung

Indonesia

 

Published by Mason Publishing, part of the George Mason University Libraries.

Mason Publishing Logo