Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik untuk Menampilkan Apresiasi Musik Diatonis Daerah Lampung di SMP Seputih Raman
Abstract
The review of learning component at learning systems of diatonic music appreciation of lampung in SMP Seputih Raman show that its not yet potential for affective learning objectives. Characeristics analysis needs worksheets as media choice in actualizing the learning needs. The purpose of this research is to describe condition, potency and the process of developing worksheets teaching materials, as well as analyzing the effectiveness, efficiency and attractiveness in its utilization. The research is development research ASSURE by affective learning design base class which is colaborated Borg and Gall model. Result of study and needs analysis gives developing basic of wordsheets product. The product was t-tested by limited test, small group and field systematically. According to testing was gotten information about students understanding towards certain parts in chart, materials qualified, learning content, and learning process by observation, intervew, and questionnaires. Result review and suggestions is used to develop and to revise product. The main result of development research is afective learning activity and teaching materials of music worksheets material which appreciate diatonic music Lampung.
Tinjauan komponen pembelajaran pada sistem pembelajaran mengapresiasi musik diatonis daerah Lampung di SMP Seputih Raman menunjukkan belum potensial untuk tujuan pembelajaran afektif. Analisis karakteristik mengarahkan perlunya LKPD sebagai pilihan media dalam mengaktualisasi kebutuhan pembelajaran. Tujuan penelitian ini yaitu mendeskripsikan kondisi, potensi, dan proses pengembangan bahan ajar LKPD, serta menganalisis efektifitas, efisiensi, dan kemenarikan dalam pemanfaatannya. Riset dikembangkan melalui penelitian pengembangan ASSURE dengan desain pembelajaran afektif berbasis kelas yang dikolaborasikan model Borg and Gall. Hasil studi pendahuluan dan analisis kebutuhan memberi dasar pengembangan produk awal LKPD. Produk di uji coba melalui uji terbatas, kelompok kecil, dan lapangan secara berurutan. Dari pengujian diperoleh informasi tentang pemahaman peserta didik terhadap bagian-bagian tertentu dalam bagan, kualitas bahan, isi pembelajaran, dan proses pembelajaran melalui observasi, wawancara, dan pengisian kuesioner. Hasil tinjauan dan saran digunakan untuk mengembangkan dan memperbaiki produk. Hasil utama penelitian pengembangan ini berupa kegiatan pembelajaran afektif dan bahan ajar LKPD seni musik materi mengapresiasi karya musik diatonis daerah Lampung.
Kata kunci: bahan ajar, LKPD, sikap apresiasi, musik diatonis daerah lampung.
Full Text:
PDFReferences
Ausubel, D.P. 1968. Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Badan Standar Nasional Pendidikan (BNSP). 2007. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan untuk Sekolah Menengah Pertama dan Madrasah Tsanawiyah. Jilid 2. Jakarta: Binatama Raya.
Borg, W dan Gall, M. 1983. Educational Research: An Introduction (4th ed.). New York & London: Longman.
Bruner, J.S. 1966. Toward a Theory of Instruction. Cambridge: Harvard University Press.
Cornelius, Steven.2013. Teaching Music Appreciation: A Cultural Approach. Journal of Music History Pedagogy, vol.4, no.1. ISSN 2155-1099X (online).
Dick, Walter. And Lou, Carry. 2001. The Systematic Design of Instruction: Sixth Edition. United States of America: John Wiley and Sons, inc.
Gagne, R. 1985. The Conditions of Learning (4th ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston
Heinich, R., Molenda, M., Russel, D.J., & Smaldino, E. S. 2002. Assure Model Learning. Instruction Media and Techologies for Learning. New Jersey: Marrill.
Miarso, Y. 2007. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Peraturan Daerah Propinsi Lampung Nomor 5 Tahun 1999, tentang Organisasi dan Tata Kerja Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Propinsi Lampung
Peraturan Daerah Propinsi Lampung Nomor 2 Tahun 2008, tentang Pemeliharaan Kebudayaan Lampung.
Reigeluth, Charles M..1983. Instructional-Design Theories and Models: An Overview of Their Current Status. London. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Hillsdale, New Jersey.
Suparman, M. Atwi. 2014. Desain Instruksional Modern: Panduan Para Pengajar dan Inovator Pendidikan. Edisi keempat. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Refbacks
- There are currently no refbacks.