PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MODUL INTERAKTIF KONSEP DASAR KERJA MOTOR 4 LANGKAH
Abstract
This study aims to : 1) analyzing the potential for the school to develop interactive teaching materials, 2) analyzing interactive teaching materials development procedures, 3) analyzing effectiveness the implementation interactive teaching materials, 4) analyzing time efficiency the implementation interactive teaching materials, 5) and analyzing attractiveness of the development of interactive teaching materials in the implementation of learning life skill motorcycles in MAN 2 Tanjungkarang.This study uses the research and development by adapting the opinion Borg and Gall of 10 steps to 7 steps in accordance with the purposes of the study, namely: 1) the preliminary research and information gathering, 2) planning, 3) product development, 4) early stage trials, 5) revision of the product, 6) field trials and 7) the results of the final product. This is achieved because of limitations; funds, the same type of program madrasah,manpower and time. The results of the research and development proved that: 1) facilities and infrastructure MAN 2 Tanjungkarang be able to support interactive learning, 2) produce interactive teaching materials in pakcet CD learning program. 3) interactive learning more efficiently than conventional learning as the results of t test: t = 1.798> t table = 1.684, 4 ) interactive learning is more efficient by the results ratio of 1, 714 min, 5) more appealing to the results of the questionnaire indicated 83.262% of respondents are very interesting and 17.738% stated interest.
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis: 1) potensi sekolah dalam mengembangkan bahan ajar interaktif, 2) prosedur pengembangan bahan ajar interaktif, 3) efektivitas penggunaan bahan ajar interaktif, 4) efesiensi waktu penggunaan bahan ajar interaktif dan 5) daya tarik dari penggunaan bahan ajar interaktif dalam pelaksanaan pembelajaran keterampilan sepeda motor di MAN 2 Tanjungkarang. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan di MAN 2 Tanjungkarang dengan populasi seluruh kelas X. Teknik pengumpulan data adalah dengan menggunakan angket dan observasi. Rancangan ekperimen menggunakan pretest posttest group design. Hasil dari penelitian dan pengembangan ini adalah ; 1) MAN 2 Tanjungkarang memiliki potensi menggunakan bahan ajar interaktif dalam pelaksanaan pembelajaran, 2) produk bahan ajar interaktif yang dihasilkan dalam paket program CD pembelajaran, 3) pembelajaran interaktif lebih efektif dari pembelajaran konvensional dengan hasil t tes : t hitung =1,798 > t tabel=1,684, 4) pembelajaran interaktif lebih efisien dari pembelajaran konvensional dengan perbandingan 1, 714 menit, 5) pembelajaran interaktif menarik, yang ditunjukan dengan hasil angket 83,262% responden meyatakan program sangat menarik selebihnya 17,738% menyatakan menarik.
Kata kunci : konsep dasar motor, Modul interaktif
Full Text:
PDFReferences
Arends, Ricard, 2008. Learning To Teach. McGraw Hill Componanies. New York.
Barbara.1984. Tekonologi Pembelajaran. Jakarta : Unit Percetakan Universitas Negeri Jakarta.
Bloom, 1956. A Taxonomy for learning, teaching and assessing. Copyright 2001 by Addison Welely Longman, inc.
Bungin, Burhan. 2001. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta : Rajawali Pers, 2010
Borg, Walter R. & Gall, Meredith D. 1983. Educational research an information (4 th ed). New York : Longman Inc.
Chandra. 2006. 7 Jam Belajar Interaktif Flash Profesional 8 untuk orang awam. Jakarta : Maxicom
Cohen, Lois. 2005. Research Methods in Education. 1 Fetter Lane, London
Dick, W & Carey, L. 2005. The Systematic Design of Instruction. Boston : Pearson
Direktur Mapenda Islam. 2005. Standar Pendidikan Nasional. Jakarta. Depag RI, Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam
Dunne & Wrakgg. 1996. EfectiveTeaching. New York
Eko Suyanto.2010. Pembelajaran Berbasis ICT. Bandar Lampung
Geri. E.H. 2010. Intructional Design for Action Learning.New York, NY 10019
Geoffrey.M. 2005. Essensial of Research Design and Methodologi. Copyright. Jhon & Sons. New Jersey
Januszweski. A, Moenda.M. 2008. Educational Teknologi a Depenition with Commentary. Lawrence Erlbaum Associates Taylor & Francis Group 270 Madison Avenue New York, NY 10016
Jordan, Anne, 2008. Approach to Learning a Guide for Teacher. Copyright Anne Jordan .New York
Majid, Abdul. 2007. Perencanaan Pembelajaran dan Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. : PT Remaja Rosda Karya
Mukminan. 2006. Teknologi Informasi dan Media Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Yogyakarta : FISE UNY
Miarso, Yusufhadi 2004. Menyemai Benih Pendidikan. Jakarta : Kencana
Mulyasa, E. 2006. Implementasi Kurikulum 2004: Panduan Pembelajara KBK. Bandung : Rosdakarya
Neely.2004. Insig from Balanced Scorecard Performance Measurement System.
Piaget, J. 1960. Phsychology of Intelgence, New Jersey : LITTLEFIELD, ADAM & CO.
Prawiradilaga. 2008. Mozaik Teknologi Pendidikan. Jakarta : Kencana
Raygeluth, C.M & Chellman, AC. 2009.
Instructional Design Theories and Models Volume III, Bulding a Common Knowledge Base. New York : Taylor & Francis
Riyana, Cepi. 2007. Pedoman Pengembangan Modul Multimedia Interaktif. Bandung: Program P3AI Universitas Pendidikan Indonesia
Roblyer, M & Doering, A.H. 2010.
Integrating Educatonal Technology into Teaching. Bostom : Pearson
Sanjaya, Wina, 2006. Strategi Pembelajaran Berorintasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana 2010.
Sholeh, Agus, dkk. 2004. Strategi Pengembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi di Madrasah. Jakarta. Depag RI, Dirjen Bimbaga Islam
Sudrajat, Harry. 2004. Madrasah Aliyah Kejuruan. Jakarta. Depag RI, Dirjen Bimbaga Islam
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung.
Suparman, 2001. Desain Instruksional. Depdiknas, Jakarta : Universitas Terbuka
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Tim Puslitjaknov. 2008. Metode Penelitian Pengembangan. Jakarta
Tolimson. 1998. Material Development Teaching. Cambridge Uneversity Press
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresip. Jakarta: Kencana 2010
Wenger, Win. 2001. Beyond Teaching and Learning. Gaithersburg
Refbacks
- There are currently no refbacks.