EVALUASI PROGRAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS

Ade Oktaviyani, Herpratiwi Herpratiwi, Muhammad Sukirlan

Abstract


The aims of this research were to evaluate English learning in context, input, process, product. This research was an evaluation research. The sources of the research were students of English for Children class at English Smart Bandar Jaya. The data was collected through observation, test, and documentation which was analyzed descriptive quantitative. The conclusions in this research were : 1) the of context value of sub component at the pre-condition is fair, the input value of component sub component infrastructure,human resources and curriculum is poor, the result of process component sub component of planning and english learning implementation is fair, and the product component value in the learning result of the students is fair, and 2) the recommendation of this research,the general manager needs to observe and change the curriculum for a better future, then provide laboratory room for listening, the teachers should make a lesson plan based on the syllabus for each competency.

Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi pembelajaran Bahasa Inggris pada komponencontext,input, process,product. Penelitian ini merupakan penelitian evaluasi. Sumber penelitian adalah pembelajar kelasEnglish for ChildrendiEnglish SmartBandar Jaya. Data dikumpulkan dengan observasi, tes dan dokumentasi kemudian dianalisis secara deskriptif kuantitatif. Kesimpulan dalam penelitian ini : 1) nilaicontextsub komponen kondisi awal lembaga cukup, nilaiinputsub komponen fasilitas sarana prasarana, tenaga pendidik dan kurikulum cukup, nilaiprocesssub komponen perencanaan dan pelaksanaan pembelajaran bahasa Inggris kurang, dan nilai komponenproductpada hasil belajar pembelajar cukup, dan 2) rekomendasi penelitian ini, kepala lembaga perlu meninjau atau mengubah kurikulum lembaga untuk pembaruan ke arah yang lebih baik, disediakan ruang laboratorium untuk menunjang pembelajaranlistening, tentor harus membuatlesson planyang disusun berdasarkan silabus unit kompetensi.

Kata kunci:anak, evaluasi, pembelajaran bahasa inggris.


Full Text:

PDF

References


Akdon. 2006. Strategic Managemen for Educational Management. Bandung: Alfabeta.

Arikunto, S. 2005. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, Cetakan IV, Edisi Revisi.

Arikunto, S. 2009. Evaluasi Program Pendidikan Pedoman Toeritis Praktis Bagi Praktisi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Bryson, J. M. 2001. Perencanaan Strategis bagi Organisasi sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Cameron, L. 2010. Teaching Language to Young Leraners. Cambridge: CUP.

Endang, M. 2011. Riset Terapan Bidang Pendidikan & Teknik. Yogyakarta: UNY Press.

Ellis, G. 2005. Anaging Young Learners. (Online). (http://www.teachingenglish.org.uk/think/methodology/manage_young, diakses 18 Oktober 2015)

Masduki. 2013. Studi Efektifitas Pembelajaran Bahasa Inggris Anak Usia Sekolah Dasar di Tempat-tempat Kursus Bahasa Inggris di Kabupaten Bangkalan. Prodi Sastra Inggris FISIB Universitas Trunojoyo Madura. Jurnal Pamator Volume 5 Nomor 1, April 2012.

Mckay. P. 2007. Five-Minute Activities for Young Learners. London: Cambridge University Press.

Republik Indonesia. 2005. Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Sekretariat Negara.

Scott, W. A. 2006. Teaching English to Children. New York: Longman Group UK Ltd.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.