PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR IPA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF

Fitri Rahmawati, Adelina Hasyim, I Dewa Putu Nyeneng

Abstract


The purposes of this research were (1) to design lesson plan, (2) to analyze the implementation of learning activity,(3) to analyze the learning test instrument.This research consists of three cycles.The research results were (1) lesson plan design using syntax: a) the apperception and motivation process were done by providing questions and displaying the media, b) the establishment of the group,c) the distribution of worksheet.(2) the most prominent activities done by teacher were doing apperception, motivating the student, reading the SK, KD, indicator and learning purpose, giving the test of the end of learning activity, and the most prominent activities done by the students were cooperating and doing some information changing. (3) Instrument test learning used 10 essay questions with very high validity and reliability and with medium difficulty and deviation.(4) learning achievement increased in grade VII.2 and VII.3. The increase shows in order as follow the first cycle to second, it increased by 10%, from the second cycle to third, it increased by 6,66% and 19,9%.

Penelitian ini bertujuan untuk (1) mendesain perencanaan pembelajaran,(2) menganalisis pelaksanaan pembelajaran,(3) menganalisis instrument tes pembelajaran. Penelitian ini terdiri dari tiga siklus.Hasil penelitian:1) desain RPP TAI dengan sintaks: a) apersepsi dan motivasi dengan memberikan pertanyaan dan menampilkan media b) pembentukan kelompok,c) pembagian LKS(2) aktivitas guru yang menonjol yaitu melakukan apersepsi, memotivasi siswa, membacakan SK,KD, indikator dan tujuan pembelajaran, memberikan tes di akhir pembelajaran dan aktivitas siswa yang menonjol yaitu bekerja sama dan bertukar informasi.(3) instrument tes menggunakan 10 soal essay dengan validitas dan reliabilitas sangat tinggi, tingkat kesukaran sedang dan daya beda tinggi.(4) Prestasi belajar IPA kelas VII.2 dan VII.3 mengalami peningkatan, secara berturut-turut ketuntasan belajar siklus pertama ke siklus kedua sebesar 10% dan 10%, siklus kedua ke siklus ketiga sebesar 6,66% dan 19,9%.

Kata kunci: kooperatif, team assisted individualization, prestasi belajar IPA


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar - Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Bumi Angkasa

Arikunto, Suharsimi. 2013.Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi angkasa.

Darmadi. 2009. Pengaruh Pemanfaatan Power Poin dalam Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Matematika. Surakarta: Perpustakaan UNS.

Siregar. 2010. Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Slavin, RE. 2005. Cooperative Learning, Teori Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media

Smaldino, Sharon. Lowter, Deborah. Russel, James D. 2011. Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. Jakarta. Kencana Prenada Media Group.

Suyitno, Amin. 2002. Dasar-Dasar dan Proses Pembelajaran Matematika. Semarang: UNNES.

Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana

Vygotsky.1990. Instructional Implications and Applications Of Sociohistorical Psychology. Amerika : Cambridge University Press


Refbacks

  • There are currently no refbacks.