EVALUASI PEMANFATAN PERPUSTAKAAN SEBAGAI PUSAT SUMBER BELAJAR
Abstract
This study aimed to find out: context evaluation, input evaluation, process evaluation, and product evaluation at Public Junior High School (SMPN) 5 Blambangan Umpu, using the evaluation method with CIPP approach. Results of this study are as follows. In terms of evaluation context (comprising vision, mission and policies that supported utilization of the library at SMPN 5 Blambangan Umpu as a learning resource center), the vision and missions of the school were considered very good, but the policies were less than expected. For input evaluation, the variable of this context was compliance with the six national standards for school library: collection, facilities and infrastructure, service, labor, implementation, and related management standards, which were less than expected. For process evaluation, implementation of functions as a medium of information and communication related to the learning process for the school community and stakeholders was less than expected.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui Evaluasi konteks (context), Evaluasi masukan (input), Evaluasi proses (process), dan Evaluasi produk (product) di SMPN 5 Blambangan Umpu. Dalam penelitian ini menggunakan metode evaluasi dengan pendekatan CIPP. Hasil penelitian Untuk konteks (context) pada penelitian ini mencakup visi dan misi serta kebijakan yang mendukung pemanfaatan perpustakaan sebagai pusat sumber belajar, untuk visi dan misi sudah bisa dikatakan sangat baik namun untuk kebijakan masih sangat kurang, untuk masukan (input) terlihat masih kurang terpenuhi terkait standar yang diinginkan, untuk proses (process) Pelaksanaan fungsi sebagai media informasi dan komunikasi yang berkaitan dengan proses pembelajaran bagi warga sekolah dan stakeholder masih terlihat amat kurang.
Kata kunci : media berbasis TIK, perpustakaan, pusat sumber belajar.
Full Text:
PDFReferences
Dale. 2003. Organization and Administration of the Learning Resources Center in The Community College, Connecticut: The Shoe String Press, Inc.
Darmono. 2007. Pengolaan Perpustakaan Sekolah. Jakarta : Bumi aksara.
Febriyani.2013.Perpustakaan. (Online) (http//: blogspot.com/2013/11/definisi-perpustakaan-menurut-para-ahli.html)
Siregar, Eveline, Hartini Nara. 2010. Teori Belajar Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia
Sudjana, Nana & Ibrahim. 2004. Penelitian Dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Sutarno NS. 2006. Prinsip-Prinsip Pengelolaan Pusat Sumber Belajar. Bandung: PT Remaja Rosdakary.
Yusuf, Pawit M. 2007. Perpustakaan. Bandung: PT Puri Pustaka.
Refbacks
- There are currently no refbacks.