PERBEDAAN KETERAMPILAN MEMBACA NYARING TEKS BAHASA INGGRIS
Abstract
This aims of this research are to analize interaction between instructional media and student initial competence toward reading aloud skill; the differences in reading aloud skill through utilization of audio and sound slide instructional media; the difference in reading aloud skill through utilizationof audio and sound slide instructional media for high initial competence student; and the difference in reading aloud skill through utilization of audio and sound slide instructional media for low initial competence student. The population of this research are primary IV student in SD Palm Kids Bandar Lampung amount to 40 students. The results are: there is interaction between instructional media and student initial competence toward reading aloud skill; sound slide instructional media better than audio in increasing reading aloud skill; audio and sound slide instructional media provide same benefit in increasing reading aloud skill for high initial competence students.
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis interaksi media pembelajaran dan kemampuan awal siswa terhadap keterampilam membaca nyaring; perbedaan keterampilan membaca nyaring memanfaatkan media pembelajaran audio dan slide bersuara; perbedaan keterampilan membaca nyaring memanfaatkan media audio dan slide bersuara bagi siswa berkemampuan awal tinggi; perbedaan keterampilan membaca nyaring memanfaatkan media audio dan slide bersuara bagi siswa berkemampuan awal rendah. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SD Palm Kids Bandar Lampung berjumlah 40 siswa. Hasil analisis menunjukkan bahwa ada interaksi antara media pembelajaran dengan kemampuan awal siswa terhadap keterampilan membaca nyaring; media pembelajaran slide bersuara lebih bermanfaat dari audio dalam meningkatkan keterampilan membaca nyaring; media pembelajaran audio dan slide bersuara memberi manfaat sama baiknya bagi siswa berkemampuan awal tinggi dalam meningkatkan keterampilan membaca nyaring.
Kata kunci: keterampilan membaca nyaring, media audio, media slide bersuara.
Full Text:
PDFReferences
Brown, H. Doughlas. 2000. Teaching by principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy. London: Pearson Education Company.
Djamarah, S.B dan Zain, A. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Inne, Egia. 2009. The Effectiveness of Song in Teaching English Vocabulary to the Elementary Students. Bandung: SPBF UPI.
Rahim, Farida. 2007. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara
Rasyad, Aminuddin. 2003. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Uhamka Press.
Rivai, A. 2003. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Rohani, Ahmad. 2001. Media Instruksional Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Sadiman, AS., Raharjo, R., Haryono, A., Rahardjito. 2007. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Silberman, Melvin L. 2006. Active Learning: 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nusamedia.
Sudjana, N dan Ibrahim. 2001. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Refbacks
- There are currently no refbacks.