PERBEDAAN PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR IPA MELALUI PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH DAN INKUIRI TERBIMBING
Abstract
The research aims to know : (1) difference in improving pre-test and post-test of cognitive in learning based of problem. (2) difference in improving pre-test and post-test of cognitive in learning guided inquiry. (3) difference in improving student's post-test of cognitive in learning based of problem and guided inquiry. Population in this research is all of the students of ninth grade at SMPN 20 Bandar Lampung. Conclusion in this research are: (1) there is a difference in improving between cognitive test score is learning based on problem 18,98. (2) there is a difference in improving cognitive test score in learning guided inquiry 10,85. (3) there is a difference in improving cognitive test score is learning based on problem with cognitive test score in guided learning 3,60.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) perbedaan peningkatan nilai tes akhir dan nilai tes awal ranah kognitif pada pembelajaran berbasis masalah. (2) perbedaan peningkatan nilai tes akhir dan nilai tes awal ranah kognitif pada pembelajaran inkuiri terbimbing. (3) perbedaan peningkatan nilai tes akhir siswa pembelajaran berbasis masalah dan nilai tes akhir pembelajaran inkuiri terbimbing Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IX SMP Negeri 20 Bandar Lampung. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah : (1) ada perbedaan peningkatan nilai tes ranah kognitif pada pembelajaran berbasis masalah sebesar 18,98. (2)  ada perbedaan peningkatan nilai tes akhir ranah kognitif pada pembelajaran inkuiri terbimbing sebesar 10,85. (3) ada perbedaan peningkatan nilai tes akhir siswa ranah kognitif pembelajaran berbasis masalah dan nilai tes akhir siswa ranah kognitif pembelajaran inkuiri terbimbing sebesar 3,60.
Kata kunci : inkuiri terbimbing, PBM, prestasi belajar IPA
Full Text:
PDFReferences
Amri, Sofyan dan Ahmadi Khoirul. 2010. Konstruksi Pengembangan Pembelajaran. Surabaya: Prestasi Pustaka
Sanjaya, Wina. 2008. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup
Tan, Oon Seng. 2004. Echancing Thinking through Problem-based Learning Approaches. Singapur: Thomson Learning Devision.
Trianto. 2011. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta : Kencana Prenada Media Group
Refbacks
- There are currently no refbacks.