PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF MATA PELAJARAN MATEMATIKA
Abstract
This research aimed to: 1) illustrate learning media used in senior high school in Mathematics so far , 2) develop the learning product of interactive multimedia as an effective learning media, efficient and has high interest, 3) analyze the effectiveness level of the use of interactive multimedia in Mathematics. The research by using development method was conducted at SMA Negeri 8 Bandar Lampung in even semester of class X and SMANegeri 1 Bandar Lampung. The result of this research were: 1) the learning media and the method used so far was lack of variations that the students got difficulties in understanding Mathematics, so that the use of interactive multimedia as a learning media could be presented in Senior High Schools in Bandar Lampung, 2) multimedia development product used Adobe Flash CS4 and other supporting programs, 30 multimedia program was able to increase students’ learning achievement with mean 78,98.
Penelitian ini bertujuan untuk: 1) menggambarkan proses pembelajaran yang selama ini dilakukan di SMA Bandar Lampung pada mata pelajaran Matematika, 2) mengembangkan produk pembelajaran multimedia interaktif sebagai media pembelajaran yang efektif, efesien dan memiliki daya tarik yang tinggi, 3) menganalisis tingkat efektifitas penggunaan multimedia interaktif mata pelajaran matematika. Penelitian dengan metode pengembangan ini dilaksanakan di SMA Negeri 8 Bandar Lampung kelas X semester genap dan SMA Negeri 1 Bandar Lampung. Kesimpulan dari penelitian ini adalah: 1) media pembelajaran dan metode yang digunakan selama ini kurang bervariasi sehingga siswa mengalami kesulitan memahami pelajaran Matematika, maka penggunaan multimedia interaktif sebagai media pembelajaran dapat dilaksanakan di SMA Bandar Lampung, 2) produk pengembangan multimedia menggunakan program Adobe Flash CS4 dan program pendukung lainnya, 3) program multimedia mampu meningkatkan prestasi belajar siswa dengan rata-rata 78,98.
Kata kunci : media pembelajaran, multimedia interaktif , trigonometri.
Full Text:
PDFReferences
Ariesto Hadi Sutopo. 2007. Multimedia interaktif dengan flash. Yogyakarta : Graha Ilmu.
Borg, W. R. & Gall, M. D. 2003. Educational research: an introduction (7th ed). New York: Longman, Inc.
Chatib, Munif. 2009. Sekolahnya Manusia. Bandung : Penerbit Kaifa.
Evawati Alisah dan Eko Prasetyo Darmawan. 2007. Filsafat Dunia Matematika. Jakarta : Prestasi Pustaka Raya.
Johnson, David B. & Thomas A. Mowry. 2001. Mathematics A Practical Odyssey. USA :Brooks/Cole : California.
Munadi, Yudhi. 2008. Media Pembelajaran; Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta : Gaung Persada Press.
Richey, R.C & Klein J.D. 2007. Design and Development Research Methods, Strategies, and. Issues. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Sadiman, dkk. 2009. Media Pendidikan,Pengertian,Pengembangan,dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Press.
Tan, S.C. & Cun Hu. 2006. IT and assessment. Singapura: CA. Tan-Wong.
Refbacks
- There are currently no refbacks.