PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MULTIMEDIA INTERAKTIF STANDAR KOMPETENSI MENGGAMBAR DENGAN PERANGKAT LUNAK AUTOCAD

Dwi Rahayu Studya Ningsih, Adelina Hasyim, Helmi Fitriawan

Abstract


The objectives of this study are (1) describes the utilization of teaching materials currently used and the potential for schools against developed products, (2) produce 2D AutoCAD interactive multimedia products for learning, (3) analyze the effectiveness after using interactive multimedia 2D AutoCAD, (4) analyze the efficiency after using interactive multimedia 2D AutoCAD, (5) analyze the attractiveness of interactive after using interactive multimedia 2D AutoCAD. The study used research and development approach, conducted in SMK Negeri 3 Kotabumi and SMK Negeri 2 Bandar Lampung. . The conclusions of the study are (1) Departement of drawing engineering SMK Negeri 3 Kotabumi potentially for the development of interactive multimedia, (2) development results in the form of AutoCAD interactive multimedia teaching materials, (3) interactive multimedia teaching materials are effective used as a medium of learning, this evidence by the gain value for cognitive aspects is 0,46 and psychomotor aspects is 0,42.

Tujuan penelitian ini adalah (1) menjelaskan pemanfaatan bahan ajar yang digunakan saat ini dan potensi sekolah terhadap produk yang dikembangkan, (2) menghasilkan produk multimedia interaktif Autocad 2 dimensi untuk pembelajaran, (3) menganalisis efektifitas setelah menggunakan multimedia interaktif Autocad 2 dimensi, (4) menganalisis efisiensi pembelajaran setelah menggunakan multimedia interaktif Autocad 2 dimensi, dan (5) menganalisis daya tarik pembelajaran dengan menggunakan multimedia interaktif Autocad 2 dimensi. Penelitian menggunakan pendekatan penelitian dan pengembangan, dilakukan di SMK Negeri 3 Kotabumi dan SMK Negeri 2 Bandar Lampung.  Kesimpulan penelitian adalah: (1) Jurusan Teknik Gambar Bangunan SMK N 3 Kotabumi berpotensi untuk pengembangan multimedia interaktif, (2) hasil pengembangan berupa bahan ajar multimedia interaktif AutoCAD, (3) bahan ajar multimedia interaktif  efektif digunakan sebagai media pembelajaran dibuktikan dengan  nilai gain untuk aspek kognitif 0,46 dan aspek psikomotor adalah 0,42.

Kata kunci : auto CAD,bahan ajar,multimedia interaktif.

 


Full Text:

PDF

References


Anderson, Lorin W.dkk.2001. A Taxonomy for Learning,Teaching and Assessing, A Revison of Bloom’s Taxonomy of Education Objectives.: Addison Wesley Logman. Inc. New York

Degeng, I.N.S. 2000. Teori Belajar dan Strategi Pembelajaran. Surabaya: Citra Raya.

Hake, R.R.2007 "Design-Based Research in Physics Education Research: A Review," in A.E. Kelly, R.A. Lesh, & J.Y. Baek, eds.(in press), Handbook of Design Research Methods in Mathematics, Science, and Technology Education. Jurnal, diambil dari http://www.physics.indiana.edu/~hake/DBR-Physics3.pdf pada 9 September 2013

Hamalik, Oemar. 2003. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Bumi Kencana: Jakarta.

Mayer, Richard, E. 2009. Multimedia Learning Prinsip-prinsip dan Aplikasi. Pustaka Pelajar : Yogyakarta.

Meredith D.Gall, Joyce P.Gall, Walter R.Borg, 2003. Educational Research an Introduction, Seventh Editions. University of Oregon. United State of America.

Roblyer, M & Doering, A.H. 2010. Integrating Educational Technology Into Teaching. Boston: Pearson.

Rusman, dkk. 2011. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Mengembangkan Profesionalitas Guru. PT Rajagrafindo Persada: Jakarta.

Sanjaya, Wina. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Predana Media Group


Refbacks

  • There are currently no refbacks.