PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN IPS TERPADU MELALUI MEDIA PIE CHART UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR

Kharisma Idola Arga, Darsono Darsono, Pargito Pargito

Abstract


This research aimed to develop social study learning through Pie Chart and to know the effectiveness of learning through Pie Chart in social study learning. The research method used was Research and Development (R&D). The desain of learning development through Pie Chart used the step of Dick and Carey. The research result of this learning development concluded that this research was the development of social study learning through Pie Chart to increase the study result of the student. The study result of posttest in experiment class that used Pie Chart in social studies learning was higher than the control class that used conventional learning.

Penelitian ini bertujuan mengembangkan pembelajaran IPS terpadu melalui media Pie Chart dan mengetahui efektivitas pembelajaran melalui media Pie Chart dalam pembelajaran IPS terpadu. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Develoment (R&D). Desain pengembangan pembelajaran melalui media Pie Chart menggunakan langkah-langkah Dick and Carey. Hasil penelitian pengembangan pembelajaran ini menyimpulkan bahwa Penelitian ini adalah pengembangan pembelajaran IPS terpadu melalui media Pie Chart untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Hasil belajar dari kegiatan posttest kelas eksperimen yang menggunakan media Pie Chart dalam pembelajaran IPS terpadu lebih tinggi dibandingkan dengan rata-rata hasil belajar peserta didik kelas kontrol yang menggunakan pembelajaran konvensional.

Kata kunci: media pie chart, pembelajaran ips terpadu, pengembangan


Full Text:

PDF

References


Atwi, Suparman. 2012. Desain Instruksional Moderen: Panduan Para Pengajar & Inovator Pendidikan. Jakarta: Erlangga.

Borg, W.R & Gall, M.D. 1989. Educational Research: An Introduction. Boston: Pearson Education.

Daryanto. 2010. Media Pembelajaran Perannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Dick, W. & Carey. 2005. The Systematic Design of Instruction 6th Ed. Boston: Pearson and AB.

Fogarty. 1991. Education as Power. New York: Holt, Rinehart and Wiston, Inc.

Nur, Wikandari. 2000. Pembelajaran di Sekolah. Bandung: Republika.

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Surabaya: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v3i1.8200

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia