PEMIKIRAN KH. AHMAD DAHLAN DALAM BIDANG SOSIAL DAN PENDIDIKAN

Defti Arlen, Sudjarwo Sudjarwo, Risma Margaretha Sinaga

Abstract


Around the early 19th century, Muslims in Yogyakarta have not really understood what Islam was. This underlying KH. Ahmad Dahlan to do updates in social and educational fields. This research is qualitative research. Data analysis technique is using the Critical Discourse Analysis. The results of research: KH. Ahmad Dahlans thought in the social field is inseparable from one of factors that affect the intellect in the region of the Middle East. Real motion made Ahmad Dahlan, namely: establishing a social organization Muhammadiyah, always invites Muslims perform prayers at the Eidmusalla, changing the direction of the Qibla, as well as care for orphans. KH. Ahmad Dahlans thought in the field of education is inseparable from all outside influence, moved to build Islamic school. Collaboration educational system between the secular education system and education teach religion only. So formed religious school and common knowledge taught and the method of education the pupils asked.

Sekitar awal abad ke 19 muslim di Yogyakarta belum benar-benar memahami apa itu Islam. Hal inilah yang mendasari KH. Ahmad Dahlan untuk melakukan pembaruan dalam bidang sosial dan pendidikan. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Teknik analisis data menggunakan Critical Analysis Discourse. Hasil penelitian sebagai berikut: Pemikiran KH. Ahmad Dahlan dalam bidang sosial dipengaruhi oleh kaum intelek di wilayah Timur Tengah. Gerak nyata yang dilakukan KH. Ahmad Dahlan yaitu: mendirikan organisasi sosial Muhammadiyah, senantiasa mengajak umat muslim melakukan sholat ied di tanah lapang, mengubah arah kiblat, serta menyayangi anak yatim. Pemikiran KH. Ahmad Dahlan dalam bidang pendidikan tidak terlepas pula dari pengaruh luar, Ahmad Dahlan tergerak untuk membangun sekolah Islam. Sistem pendidikan mengkolaborasikan antara sistem pendidikan sekuler dan pendidikan yang hanya mengajarkan agama saja. Sehingga terbentuklah sekolah agama dan pengetahuan umum pun tetap diajarkan menggunakan metode murid bertanya.

Kata kunci: kh ahmad dahlan, pemikiran bidang pendidikan, pemikiran bidang sosial


Full Text:

PDF

References


Anshoriy, Nasruddin. 2010. Matahari Pembaharuan Rekam Jejak KH Ahmad Dahlan. Yogyakarta: Yogya Bangkit Publisher.

Kutoyo, Sutrisno. 1998. Kiai Haji Ahmad Dahlan dan Persyarikatan Muhammadiyah. Jakarta: Balai Pustaka.

Latief, Yudi. 2005. Intelegensia Muslim dan Kuasa, Genealogi Intelegensia Muslim Indonesia abad 20. Bandung: Mizan

Sanusi, M. 2013. Kebiasaan-kebiasaan Inspiratif KH Ahmad Dahlan dan KH Hasyim Asyi Ary Teladan-teladan Kemuliaan Hidup. Yogyakarta: DIVA Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v2i4.7710

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia