PERBANDINGAN MORALITAS SISWA MODEL VCT DAN STAD MEMPERHATIKAN SIKAP TERHADAP PELAJARAN IPS
Abstract
The method used in the research is experiment with design of treatment by level. The sampling technique of the research is cluster random sampling. The hipothesis testing is using the formula of varians analysis in two way test of two independent sample in 0,05 significant rate. The result of the analysis can be concluded there is morality difference between students who are treated with VCT and STAD learning model in social subject, the student with positive attitude to the subject, the students morality who are treated with VCT learning model is better than those are treated with STAD learning model, to the students with negative attitude to the social subject students morality who are treated with STAD learning model is better than those are treated with VCT and there is an interaction between the using of learning model and students attitude in social subject to students morality.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian eksperimen dengan desain penelitian treatment by level. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini adalah cluster random sampling. Pengujian hipotesis menggunakan analisis varians dua jalan dan t-test dua sampel independen dengan taraf signifikansi 0,05. Hasil analisis disimpulkan ada perbedaan moralitas antara siswa yang diberi perlakuan dengan menggunakan model pembelajaran VCT dan STAD pada mata pelajaran IPS, pada siswa yang memiliki sikap positif terhadap mata pelajaran IPS, moralitas siswa yang diberi perlakuan menggunakan model pembelajaran VCT lebih baik dibandingkan dengan menggunakan model pembelajaran STAD, pada siswa yang memiliki sikap negatif terhadap mata pelajaran IPS, moralitas siswa yang diberi perlakuan menggunakan model pembelajaran STAD lebih baik dibandingkan dengan menggunakan model pembelajaran VCT dan ada interaksi antara pengguaan model pembelajaran dan sikap siswa pada mata pelajaran IPS terhadap moralitas siswa.
Kata kunci: moralitas, sikap, stad, vct
Full Text:
PDFReferences
Adisusilo, Sutarjo. 2012. Pembelajaran Nilai-Karakter. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Slavin, Robert E. 2011. Cooperative Learning: Teori, Riset Dan Praktik. Bandung: Nusa Media.
Sukardi. 2003. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v2i3.6149
Refbacks
- There are currently no refbacks.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia