PEMBINAAN RASA NASIONALISME DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE (VCT)

Iceu Mayasari, Sudjarwo Sudjarwo, Pargito Pargito

Abstract


The aim of this research is to explain how to guide nationalism feeling by using VCT learning method. The technique of this research is classroom action research. There are four steps in classroom action research, they are planning, action, observation, and reflection. Technique of collecting the data is using observation and test. Observation contains of guiding nationalism feeling and PKG and test as a measurement tools for the materials. The result of this research shows that guiding nationalism feeling using value clarification technique (VCT) learning method can improve mastering lesson for student in teaching and learning process. Based on the result of this research it can be concluded that guiding nationalism feeling by value clarification technique (VCT) learning method for student in teaching and learning process can improve the mastering lesson for student in learning PKn subject.

Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan pembinaan rasa nasionalisme dengan menggunakan model pembelajaran value clarification technique (VCT). Jenis penelitian ini dilaksanakan dengan menggunakan pendekatan Penelitian Tindakan.Langkah-langkah Penelitian Tindakan Kelas terdiri dari perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Tehnik pengumpulan data dalam penelitian terdiri dari pembinaan rasa nasionalisme dan kinerja guru dan tes sebagai alat pengukur penguasaan materi pelajaran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembinaan rasa nasionalisme dengan menggunakan  model pembelajaran value clarification technique (VCT) pada siswa dalam mengikuti pembelajaran dapat meningkatkan penguasaan materi pembelajaran. Berdasarkan hasil analisis dapat disimpulkan bahwa pembinaan rasa nasionalisme dengan menggunakan  model pembelajaran value clarification technique (VCT) pada siswa dalam proses pembelajaran dan meningkatkan penguasaan materi siswa terhadap pembelajaran PKn.

Kata kunci: hasil belajar, model pembelajaran value clarification technique, pembinaan rasa nasionalisme


Full Text:

PDF

References


Adisusilo Sutarjo, J. R. 2012. Pembelajaran nilai-nilai karakter. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Arikunto Suharsimi. 2010. Penelitian Tindakan. Jakarta: Rineka Cipta.

Kemmis & Mc Taggart. 1990. The Action Research Planner. Australia: Deakin University.

Kusumah, Wijaya dan Dwitagama, Dedi. 2009. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas Buku untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jakarta: Indeks.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v2i2.5860

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia