Pengembangan Modul Prakarya dan Kewirausahaan Berorientasi Pembelajaran Kontekstual Untuk Siswa SMA
Abstract
The purpose of this research to produce an interesting and suitable handicraft and entrepreneurship module. This research is following a model research and development according to Borg and Gall. This research consists six phases. The first step is analize preliminary observations and analysis curriculum. The second step is development model consisting of the development of blue print, flowchart, story board, lesson plans, and media supporters. The third step is test expert consist who of material, linguistic, and the design. The fourth step is product revision. The fifth step, test limited and the preparation of reports. The last step is main test for module. The results of the research showed that; (1) produce development the handicraft and entrepreneurship module based on oriented learning contextual and (2) The module is effective to accelerate learning achievements students of grade XII social class at SMAN 2 Kalianda South of Lampung.
Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan modul pembelajaran prakarya dan kewirausahaan untuk siswa kelas XII SMA yang menarik dan layak digunakan dalam pembelajaran. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan mengikuti model Borg dan Gall. Penelitian ini terdiri dari enam tahap. Tahap pertama analisis kebutuhan yang terdiri dari observasi awal dan analisis kurikulum. Tahap kedua pengembangan model terdiri dari pengembangan blue print, flowchart, story board, RPP, dan media pendukung. Tahap ketiga uji ahli terdiri dari ahli materi, ahli bahasa dan ahli desain. Tahap keempat revisi produk. Tahap kelima uji terbatas dan penyusunan laporan. Tahap keenam uji utama. Hasil penelitian menunjukan bahwa; (1) menghasilkan produk pengembangan berupa modul prakarya dan kewirausahaan berorientasi pembelajaran kontekstual dan (2) modul prakarya dan kewirausahaan berorientasi pembelajaran kontekstual yang dikembangkan efektif untuk meningkatkan prestasi belajar siswa kelas XII IPS di SMAN 2 Kalianda Lampung Selatan.
Kata kunci: pengembangan, modul berorientasi pembelajaran kontekstual.
Full Text:
PDFReferences
Andi prsetyo.2011. Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta : Diva Press.
Borg, Walter R and Meredith D Gall. 1989. Educational Research. San Frasisco. DMC and Company.
Hernowo. 2010. Model-model Pembelajaran. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.
Munadi. 2007. Kewirausahaan untuk mahasiswa dan umum. Bandung : Alfabeta.
Permendikbud No. 59 th 2014 http://fatkoer.wordpress.com diakses 7 Januari 2016.
Sani. 2009. Metode Penelitian Pengembangan dan teori pengembangan modul. Universitas Ganesya Denpasar.
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v5i3.13574
Refbacks
- There are currently no refbacks.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia