PEMANFAATAN VIDEO PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN SIKAP DEMOKRATIS DAN PEMAHAMAN MATERI

Azizah Apriyani, Sudjarwo Sudjarwo, Pujiati Pujiati

Abstract


The purpose of research which is to describe the use of video learning to increase democratic attitude and understanding the material in class ix public junior high schools 19 Bandar Lampung. Research is research the act of a class action. The subject of study were students in the class IX public junior high schools 19 Bandar Lampung which totaled 32 students. The research results show that (1) the utilization of learning video can improve democratic attitude students. This is proven with an increase in from the cycle of to the cycle. Nevertheless, there are still five students who still have the attitude the category of democratic students were quite good and (2) the utilization of learning video can improve understanding matter students .This is proven with an increase in from the cycle to cycle .So that in cycle third has reached indicators that has been set, namely >75 % .

Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan pemanfaatan video pembelajaran untuk meningkatkan sikap demokratis dan pemahaman materi di kelas IX SMP Negeri 19 Bandar Lampung. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (Classroom Action Research). Subjek penelitian adalah siswa di Kelas IX SMP Negeri 19 Bandar Lampung Bandar Lampung yang berjumlah 32 siswa. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa (1) pemanfaatan video pembelajaran dapat meningkatkan sikap demokratis siswa. Hal ini dibuktikan dengan adanya peningkatan dari siklus ke siklus. Meskipun demikian, masih ada lima siswa yang masih mempunyai sikap demokratis siswa kategori cukup baik dan (2) pemanfaatan video pembelajaran dapat meningkatkan pemahaman materi siswa. Hal ini dibuktikan dengan adanya peningkatan dari siklus ke siklus. Sehingga pada siklus ketiga telah mencapai indikator yang telah ditetapkan, yaitu ? 75%.

Kata kunci: pemahaman materi, sikap demokratis, video pembelajaran


Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. 2007. Manajemen Penelitian. P2LPK. Jakarta

Arsyad, Azhar. 2005. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo.

Budiningsih. 2005. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah dan Zain. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Hamalik dan Sudirman. 1989. Media Pendidikan. Bandung: Alumni.

Jasmin. 1996. Cooperative Learning: Mempraktikan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Mudjiono. 2006. Menggas Pembaharuan pendidikan IPS. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Munandar. 1992. Teknologi Komunikasi Pendidikan . Jakarta : Rajawali.

Pratama. 2014. Media Pendidikan: Pengertian,Pengembangan dan Pemanfatan. Jakarta: Raja Grafindo.

Trianto. 2010. Model-Model Pembelajaran Inofatif Berorientasi Konstruktivistik . Jakarta : Prestasi pustaka publisher.

Zubaedi. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pers




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v5i2.12479

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia