PERBEDAAN BERPIKIR KRITIS ANTARA MODEL PROBLEM SOLVING DAN POSING MENURUT SIKAP SISWA

Iding Iding, Sudjarwo Sudjarwo, Darsono Darsono

Abstract


The purpose of this study is to compare the students critical thinking skills by using problem solving and problem posing learning models According to students attitudes towards learning social studies. The method used in this study is quasi-experimental research method with a comparative approach. The research design was a factorial by level design The testing hypotheses 1 and 4 using the formula analysis of variance (ANOVA), while hypothesis 2 and 3 using the formula t-test. Based on the analysis of data obtained research hypothesis testing results show that: 1). There are defferences in critical thingking skills of students whose learning model of problem solving and problem posing in eighth grade.2). There was no defference in the abilityof critical thinking of students whoseusing the problem solving model higher than the student whose using problem posing model at students who have a positive attitude toward social studies. 3). There was no defferencein the abilityof critical thinking of students whoseusing the problem solving modellower than the students whose using the problem posing model at students who have a negative attitude toward social studies. 4) There is interaction the learning model with students' attitudes toward on critical thinking skills.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan kemampuan berpikir kritis siswa dengan menggunakan model pembelajaran problem solving dan model pembelajaran problem posing menurut sikap siswa terhadap pembelajaran IPS. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian eksperimen semu dengan pendekatan komparatif. Desain penelitian yang digunakan adalah desain faktorial by level. Populasi penelitian berjumlah 91 orang siswa dengan jumlah sampel sebanyak 48 orang siswa. Pengujian hipotesis 1 dan 4 menggunakan rumus analisis analysis of variance (ANOVA), sedangkan hipotesis 2 dan 3 menggunakan rumus T-test. Berdasarkan analisis data di peroleh hasil pengujian hipotesis penelitian yang menunjukan bahwa: 1). ada perbedaan kemampuan berpikir kritis siswa yang pembelajarannya menggunakan model problem solving dan model problem posing pada siswa kelas VIII 2). tidak ada perbedaan kemampuan berpikir kritis siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran problem solving lebih tinggi dibandingkan dengan siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran problem posing pada siswa yang memiliki sikap positif terhadap mata pelajaran IPS 3). tidak ada perbedaan kemampuan berpikir kritis siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran problem solving lebih rendah dibandingkan dengan siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran problem posing pada siswa yang memiliki sikap negatif terhadap mata pelajaran IPS 4) ada interaksi model pembelajaran dengan sikap siswa pada kemampuan berpikir kritis.

Kata kunci: Berpikir kritis, Problem Solving, Problem Posing


Full Text:

PDF

References


Adzjio, 2012. Metode Problem Solving. [Online] (http://adzjiotarbiyah.blogspot. com/2012/06/makalah-tentang-metodepembelajaran-problem-solving.html diakses tanggal 1 Juni 2015)

Amri, Sofan. 2013. Pengembangan dan Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustaka

Angelo, T. A. (1995). Classroom assessment for critical thinking. Teaching of Psychology, 22, 6-7.

Banks, James A. 1977. Teaching Strategies for the Social Studies: Inquiry, Valuing, and Decision Making. Philippines: Addison-Wesley Publishing Company Inc.

Campbell, Donald T.,and Julian C. Stanley. 1963. Experimental and Quasi

Experimental Disigns for Research. Chicago: Ran McNally Publishing

Company.

Creswell, Jhon W. 2009. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Third Edition Publication. Thousand Oaks California. 91320

Djamarah. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta: Jakarta

Flavell, J. H. 1999. Cognitive Development. Annual Review of Psychology. Vol. 50. Palo Alto, CA: Annual Review.

Gagne, Robert M. 1968. Contribution of learning to Human Development. Dalam Psychological Review. 75.3.1777-1791.

Guilford, J. P. 1959. Three Faces Of Intellect. American Psychological Buletin. 14. 469-479.

Isaac, Stephen, and Willim B.Michael. 1977. Handbook in Research and. San Diego, California: Ediths Publisher.

Kerlinger, Fred. 1986. Foundations of Behavioral Research (2nd Edition) Holt, Rinehart and Winston.

Maxim, George W. 2010. Dynamic Social Studies for Constructivist Classroom: Inspiring Tomorrows Social Scientist. New York: Pearson

Supardan, Dadang. 2015. Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial: Perspektif Filosofi dan Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara

Trianto, 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Konsep: Landasan, dan Implementasi pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v5i1.12314

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia