PERBEDAAN PEMAHAMAN KONSEP AKUNTANSI MODEL STAD DAN KONVENSIONAL DITINJAU DARI KREATIVITAS BELAJAR

Nurjannah Nurjannah, Sudjarwo Sudjarwo, R. Gunawan Sudarmanto

Abstract


The goals of this studies were the differences between understanding of accounting concept and STAD cooperative and conventional learning methodology, the differences between understanding of accounting concept and high, middle, and low learning creativities, the interaction between learning and between learning activities (hight, midht, and low) toward understanding of accounting concept, and the differences effectiveness between learning methodology. This study was a comparative study with experiment approach using 2x3 factorial designs. From the result of the analysis, concluded that students` concept understanding using STAD cooperative learning model is more better, there is an interaction between learning and learning creativity (high,midht, low) toward students` accounting concept understanding, variance analysis factorial design shows 98,7% variance on variable of ` accounting concept understanding is caused by variation or difference of variable score of learning model/method and group learning creativity, and 1,3% cannot be identified by the model, and STAD cooperative learning is more effective than conventional learning.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan pemahaman konsep akuntansi antara pembelajaran kooperatif STAD dan pembelajaran konvensional, perbedaan pemahaman konsep akuntansi antara kreativitas belajar tinggi, sedang dan rendah, interaksi antarpembelajaran dan antarkreativitas belajar terhadap pemahaman konsep akuntansi, dan perbedaan efektifitas antara model pembelajaran. Merupakan penelitian komparatif dengan pendekatan eksperimen dan menggunakan desain faktorial 2x3. Hasil analisis disimpulkan pemahaman konsep akuntansi siswa dengan perlakuan model pembelajaran kooperatif STAD lebih baik, ada interaksi antar pembelajaran dan antar kreativitas belajar (tinggi, sedang, rendah) terhadap pemahaman konsep akuntansi siswa, hasil analisis varian desain faktorial bahwa sebesar 98,7% varian pada variabel pemahaman konsep akuntansi disebabkan oleh variasi/perbedaan pada nilai variabel model/metode pembelajaran dan kreativitas belajar secara gabungan (bersama-sama), selebihnya sebesar1,3% tidak diketahui sebabnya, dan pembelajaran kooperatif STAD lebih efektif dari pembelajaran konvensional.

Kata kunci:kreativitas belajar, model pembelajaran kooperatif, pembelajaran konvensional, pemahaman konsep akuntansi, stad


| Abstract views: 121 | PDF views: 104

Full Text:

PDF

References


Depdiknas. 2005. Paket Pelatihan Lanjutan Untuk Sekolah dan Masyarakat. (Menciptakan Masyarakat Peduli Pendidikan Anak Program Manajemen berbasis Sekolah). Jakarta: Depdiknas-Dirjen Dikdasmen.

Galligan, Ann. 2006. Art, Culture and The National Agenda, in The Journal of Creativity, Culture, Educational, and The Workforce, pp. 20-21. Washington, D.C..

Kuswana, Wowo Sunaryo. 2011. Taksonomi Berfikir. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Munandar, Utami. 2004. Memupuk Bakat dan Kreativitas Siswa Sekolah Menengah. Jakarta: PT. Gramedia.

Nursisto. 2000. Kiat Menggali Kreativitas. Yogyakarta: Mitra Gamawidya.

National Council for The Social Studies (NCSS). 1994. Curriculum Standards for Social Studies.

Rohimah, Siti Maryam. 2012. Metode Ceramah Dalam Pembelajaran. Online. http://share-pangaweruh.bogspot.com/2012/06 Metode Ceramah Dalam Pembelajaran, diunduh 13 Nov 2012, pukul 22.00 WIB.

Roestiyah. N.K.. 1998. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta

Sapriya. 2009. Pendidikan IPS. Jakarta: PT.Remaja Rosdakarya.

Semiawan, Enny. S. Munandar, CU Munandar. 1984. Memupuk Bakat dan Kreativitas Siswa Sekolah Menengah. Jakarta: PT. Gramedia.

Slavin, R.E. 2011. Cooperative Learning Theory and Practise, Second Edition. Boston: Allyn and Bacon Publisher.

Trianto, M.Pd. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v4i1.10970

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia