EVALUASI PROGRAM KELUARGA HARAPAN (PKH) PADA SISWA SMP

Rahmat Diyanto, Darsono Darsono, Eddy Purnomo

Abstract


This research aimed to evaluate the Program Keluarga Harapan (PKH) to Junior High School students and specifically aims to analyze: the condition of the needs of the PKH student participants, the facilities and infrastructure that support the learning process, the implementation result of the program in helping the learning process, and the achievement of the results of the implementation of the Program Keluarga Harapan (PKH) in Junior High School students. This type of research is categorized as evaluation research of the model CIPP (Context, Input, Process and Product) and used analytical testing chi-square test. Evaluation result showed that the Program Keluarga Harapan (PKH) in Junior High School students work well where the implementation of the Program PKH provided by the government in tackling the problem of poverty had an impact on the students' progress in helping the success 9 years compulsory minimum.

Penelitian ini bertujuan untuk mengevalusi Program Keluarga Harapan (PKH) pada siswa SMP dan secara khusus bertujuan untuk menganalisis: kondisi kebutuhan siswa peserta PKH, sarana dan prasarana yang mendukung dalam proses pembelajaran, proses pelaksanaan program dalam membantu proses belajar, dan pencapaian hasil pelaksanaan Program Keluarga Harapan (PKH) pada siswa SMP. Jenis penelitian ini dikategorikan sebagai penelitian evaluasi model CIPP (Context, Input, Process dan Product) dengan menggunakan pengujian analisis kuantitatif. Hasil evaluasi menunjukan bahwa Program Keluarga Harapan (PKH) pada siswa SMP berhasil dengan baik dimana pelaksanaan Program PKH yang diberikan oleh pemerintah dalam menanggulangi masalah kemiskinan membawa pengaruh terhadap kemajuan belajar siswa dalam membantu mensukseskan wajib belajar minimal 9 tahun.

Kata kunci: contexs, input, process, product, program pkh


Full Text:

PDF

References


Hamalik, Oemar. 2001. Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: PT. Bumi Aksara.

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005. 2005. Tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Permendiknas Nomor 24 Tahun 2007. 2005. Tentang Standar Sarana dan Prasarana. Jakarta: Depdiknas.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003. 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Stufflebeam, L.D. & Shrinkfield, J. 1985. Systematic Evaluation: A Self-Instructional Guide To Theory and Practice. New York: Kluwer Nijhoff Publishing.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v3i3.10348

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia