PENGEMBANGAN TAI DAN TIPE MAKING CORECTION MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DAN KETERAMPILAN SOSIAL
Abstract
The main objective of this research was to develop a learning model of Team Assested Individualization (TAI) on Accounting subjects that can increase learning outcomes and the social skills of senior high school students. Research was carried out by the R and D development research. The main results was in the form of TAI making correction learning model. Based on t-test results, it showed a significant difference in learning outcomes and social skills in the control class (learning with TAI learning model) and experimental class (learning with TAI making correction learning model). More over, the test results on the effectiveness of N-Gain in experimental class is 0.42 and the control class is 0.26. So that, it can be concluded that the TAI type making correction learning model is more effectively improve the learning outcomes and the social skills of high school students on the Accounting subject.
Tujuan utama penelitian ini adalah untuk mengembangkan model pembelajaran Team Assested Individualization (TAI) khusus mata pelajaran Akuntansi yang dapat meningkatkan hasil belajar dan keterampilan sosial siswa SMA. Penelitian dilakukan dengan metode penelitian pengembangan R&D. Hasil pengembangannya berupa model pembelajaran TAI tipe making correction. Berdasarkan hasil Uji t menunjukkan adanya perbedaan signifikan hasil belajar dan keterampilan sosial pada kelas kontrol (belajar dengan menggunakan model pembelajaran TAI) dan kelas eksperimen (belajar dengan menggunakan model pembelajaran TAI tipe making correction). Selain itu, hasil uji efektivitas N-Gain pada kelas eksperimen sebesar 0.42 dan pada kelas kontrol hanya sebesar 0.26 sehingga dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran TAI tipe making correction lebih efektif meningkatkan hasil belajar dan keterampilan sosial siswa SMA pada mata pelajaran Akuntansi.
Kata kunci: hasil belajar, keterampilan sosial, model pembelajaran, tai, making correction
Full Text:
PDFReferences
Gredler, Margaret. 2011. Teori dan Aplikasi. Diterjemahkan oleh T. Wibowo. Kencana: Jakarta.
Hasan, Hamid. 2011. Pengantar Ilmu Sosial: Sebuah kajian pendekatan struktural. Bumi Aksara: Jakarta
Huda, Miftahul. 2013. Cooperative learning: metode, teknik, struktur, dan model penerapannya. Yogyakarta: Pustaka belajar.
Isjoni. 2007. Cooperative Learning: Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.
Laras. 2013. Studi Komparasi Hasil Belajar Siswa Dengan Penerapan Metode Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI) Dan Metode Pembelajaran Ceramah Bervariasi Berbantuan Kartu Soal. Online. Economic Education Analysis Journal, Vol. 2, No. 2, (http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/2767). Diakses 20 November 2014.
Sharan, Shlomo. 2014. The Handbook of Cooperative Learning. Diterjemahkan oleh S. Prabowo. Yogyakarta: Istana Media
Slavin, Robert. 2005. Cooperative learning: teori, riset, dan praktik. Bandung: Penerbit Nusa Media.
Sugiyono. 2013. Metode penelitian pendidikan: pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Tsay dan Brady. 2010. A case study of cooperative learning and communication pedagogy: Does working in teams make a difference. Online. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, Vol. 10, No. 2, June 2010, pp. 78 8 (http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ890724.pdf). Diakses 20 November 2014.
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjss.v3i3.10345
Refbacks
- There are currently no refbacks.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia